Obnovení růstu české ekonomiky potáhne spotřeba domácností

Názor
Tuzemský maloobchod pokračuje v oživení: Červnový růst tržeb byl silnější, než se čekalo, otevření prodejen zákazníky láká k nákupům, jež v předchozích měsících museli kvůli uzavírkám často odkládat.
Obnovení růstu české ekonomiky potáhne spotřeba domácností. Ilustrační foto: Depositphotos.com

V červnu rostly především prodeje počítačů a telefonů, kosmetiky a toaletního zboží, a oděvů a obuvi. Kromě stále poměrně příznivé meziroční srovnávací základny se na růstu maloobchodních tržeb projevuje chuť spotřebitelů utrácet, tato chuť je podpořena mimo jiné situací na trhu práce.

Maloobchodní tržby vykázaly v červnu neočištěný meziroční růst o 7,2 procenta, zatímco trh očekával nárůst o 5,4 procenta. Kalendářně očistěný meziroční růst tržeb činil 7,1 procenta. Jde sice o pomalejší růst než v květnu, kde bylo meziroční tempo revidováno z 16,5 procenta na 18,5 procenta, vysvětlení jde ale především na vrub meziroční srovnávací základny, jež byla v červnu méně příznivá, než v předchozích třech měsících.

Znovuotevření prodejen, k němuž došlo v květnu, vede spolu s dobrou náladou spotřebitelů a jejich chutí utrácet k růstu maloobchodních tržeb a také k růstu tržeb za služby jako jsou ubytování, stravování a pohostinství.

PSALI JSME:
Češi se vrátili do hospod. Na čepované

V červnu z hlediska růstu dominovaly prodeje počítačů a komunikačních zařízení, jež si meziročně připsaly 24 procent, dvouciferné tempo růstu vykázaly také prodejny s kosmetickým a toaletním zbožím a prodeje oděvů a obuvi.

Prodejů skrze internet a zásilkové služby v červnu meziročně vzrostly o 14,5 procenta: U této formy prodejů začal v letošním druhém čtvrtletí nepříznivě působit efekt vysoké meziroční srovnávací základny, neboť s příchodem pandemie, tedy od loňského března, prodeje přes internet silně rostly a také letošní červen byl meziročně porovnáván s hodně vysokou základnou.

Růst 14,5 procenta je ale i tak v porovnání s ostatními formami prodeje nadprůměrný a lze předpokládat, že nákupy přes internet si svou popularitu udrží a budou se dále rozvíjet.

PSALI JSME:
Internetové obchody změnily spotřební chování Čechů

Prodeje motorových vozidel v červnu vzrostly meziročně o 17,7 procenta a dvouciferný růst by si měly udržet i v dalších měsících, obecně po zbytek letošní roku. Silnému růstu prodejů motorových vozidel bude pomáhat jak nízká srovnávací základna, tak chuť zákazníků utrácet i v tomto segmentu.

Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 procenta. Za letošní první pololetí byl vykázán meziroční růst maloobchodních tržeb o 3,3 procenta a ve znamení růstu tržeb by měla být i druhá polovina roku, takže celoroční růst maloobchodních prodejů by měl být letos velmi slušný.

Spotřeba domácností bude jedním z klíčových tahounů obnovení růstu české ekonomiky v letošním roce.

Autor je hlavní ekonom Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Růst tržeb maloobchodu brzdí, ale zůstává silný

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB