
V červnu rostly především prodeje počítačů a telefonů, kosmetiky a toaletního zboží, a oděvů a obuvi. Kromě stále poměrně příznivé meziroční srovnávací základny se na růstu maloobchodních tržeb projevuje chuť spotřebitelů utrácet, tato chuť je podpořena mimo jiné situací na trhu práce.
Maloobchodní tržby vykázaly v červnu neočištěný meziroční růst o 7,2 procenta, zatímco trh očekával nárůst o 5,4 procenta. Kalendářně očistěný meziroční růst tržeb činil 7,1 procenta. Jde sice o pomalejší růst než v květnu, kde bylo meziroční tempo revidováno z 16,5 procenta na 18,5 procenta, vysvětlení jde ale především na vrub meziroční srovnávací základny, jež byla v červnu méně příznivá, než v předchozích třech měsících.
Znovuotevření prodejen, k němuž došlo v květnu, vede spolu s dobrou náladou spotřebitelů a jejich chutí utrácet k růstu maloobchodních tržeb a také k růstu tržeb za služby jako jsou ubytování, stravování a pohostinství.
V červnu z hlediska růstu dominovaly prodeje počítačů a komunikačních zařízení, jež si meziročně připsaly 24 procent, dvouciferné tempo růstu vykázaly také prodejny s kosmetickým a toaletním zbožím a prodeje oděvů a obuvi.
Prodejů skrze internet a zásilkové služby v červnu meziročně vzrostly o 14,5 procenta: U této formy prodejů začal v letošním druhém čtvrtletí nepříznivě působit efekt vysoké meziroční srovnávací základny, neboť s příchodem pandemie, tedy od loňského března, prodeje přes internet silně rostly a také letošní červen byl meziročně porovnáván s hodně vysokou základnou.
Růst 14,5 procenta je ale i tak v porovnání s ostatními formami prodeje nadprůměrný a lze předpokládat, že nákupy přes internet si svou popularitu udrží a budou se dále rozvíjet.
Prodeje motorových vozidel v červnu vzrostly meziročně o 17,7 procenta a dvouciferný růst by si měly udržet i v dalších měsících, obecně po zbytek letošní roku. Silnému růstu prodejů motorových vozidel bude pomáhat jak nízká srovnávací základna, tak chuť zákazníků utrácet i v tomto segmentu.
Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 procenta. Za letošní první pololetí byl vykázán meziroční růst maloobchodních tržeb o 3,3 procenta a ve znamení růstu tržeb by měla být i druhá polovina roku, takže celoroční růst maloobchodních prodejů by měl být letos velmi slušný.
Spotřeba domácností bude jedním z klíčových tahounů obnovení růstu české ekonomiky v letošním roce.
Autor je hlavní ekonom Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)