
Naproti tomu ve službách dál panuje pesimismus a poslední měsíc na tom nic nezměnil. Firmy v odvětví služeb jsou i méně optimistické, pokud jde o blízkou budoucnost. Je to docela racionální vzhledem k tomu, že období úspor a škrtů v podnikovém sektoru obvykle vede k omezování nákupů služeb.
Spotřebitelé jsou tentokrát pesimističtější. Mají větší obavy ze zhoršení vlastní finanční situace, nezaměstnanosti a inflace. Vzhledem k ekonomické situaci a všudypřítomným negativním zprávám to vlastně není ani nijak překvapivé.
Na druhou stranu větší strach z budoucnosti se odrazí v nižších nákupech zejména zboží dlouhodobé spotřeby a vlastně onu samotnou budoucnost negativně ovlivní. Nakolik jsou však oprávněné, ukážou teprve statistiky z trhu práce. Nejenom o nezaměstnanosti, která zatím roste spíše jen symbolicky, ale především o mzdách, které budou k dispozici až v září.
S tím, jak se ekonomika vzpamatovává po koronavirovém šoku, roste i optimismus na straně podnikatelů. Extrémní chmury, které byly vidět na očekávání podnikatelů ve druhém čtvrtletí, jsou téměř pryč a průmyslové firmy dokonce předpokládají výraznější zlepšení poptávky už na horizontu tří měsíců. Teď už jen zbývá, aby tyto předpoklady byly podloženy zakázkami…
Autor je analytik ČSOB
(Redakčně upraveno)