
Češi letos začali s nakupováním dárků pod stromeček dříve než obvykle. A více nakupují on-line. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti agentury Ipsos pro společnost Home Credit, která poskytla výsledky Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz).
Hlavní závěry šetření, kterého se zúčastnilo tisíc dotázaných, ukazují, že 31 procent Čechů chce utratit za dárky nejčastěji mezi 5 až 10 tisíci, dalších 28 procent počítá s rozpočtem 3 až 5 tisíc korun a 18 procent se vejde dokonce do tří tisíc.
Celá čtvrtina Čechů odhaduje útratu v rozmezí 10 až 20 tisíc korun. Někteří, byť se průzkumu nezúčastnili, mají připraven ještě větší obnos. „Chtěli bychom dceři koupit nový špičkový mobil, to bude hodně nad dvacet tisíc,“ sdělila faei.cz paní Milena, která žije nedaleko od Prahy.
Z průzkumu pro Home Credit ale vyplývá, že nejvíce nakupujících chce dodržet podstatně nižší rozpočet, mnohé rodiny se vejdou i do pěti tisíc. Jde především o jednočlenné domácnosti (67 %), osoby ve věku 18 až 26 let (64 %) a domácnosti s příjmem do 40 tisíc korun (63 %).
Mezi další zajímavé zjištění patří to, že si Češi dokážou nakupování vánočních dárků lépe naplánovat. Pořizují je dříve a s větším rozmyslel, aby si advent a vánoční svátky lépe užili.
Pevný rozpočet na dárky si pravidelně stanovuje 29 procent Čechů a dalších 28 procent aspoň občas. Naopak 43 procent ho vůbec neřeší. Jakmile si Češi dají nějaký limit, většinou se ho snaží také dodržet.
Dárky už v listopadu
Tři čtvrtiny Čechů (74 %) tak nakupují většinu dárků už v listopadu nebo na začátku prosince. Last minute nákupy jsou dnes spíš okrajovou záležitostí – těsně před Štědrým dnem pořizuje dárky už jen devět procent lidí.
Nadále také posilují internetové obchody: V e‑shopech nakupuje většinu dárků 60 procent Čechů, což je o pět procent více než v roce 2023. Na kamenné obchody nedá dopustit zhruba třetina lidí – většinou ve věku 54 až 65 let.
Do kamenných obchodů vyrážejí především proto, aby si dárek prohlédli, osahali a mohli si ho rovnou odnést domů. Ideální je proto chytré propojení obou světů: Pohodlí internetu a jistoty osobního výběru.
Mezi nejčastěji zvažované dárky patří podle průzkumu kosmetika, oblečení, hračky, elektronika a knihy. A co slevy? Češi k nim přistupují uvážlivě: 46 procent kombinuje nákupy ve slevě s cenami „na běžné cenovce“, zatímco 13 procent přiznává výhradně lov na akce.
On-line nakupování
Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) hodlá nakoupit aspoň jeden dárek v on-line obchodu 80 procent tuzemské internetové populace. A dalších téměř 12 procent ještě váhá a je velmi pravděpodobné, že se ještě přidá.
„On-line nakupování je samozřejmě již naprosto běžná záležitost. Dávno nenakupujeme v e-shopech jen pračky a ledničky, ale všechny druhy zboží. Od potravin po zahradní nábytek, od pracích prostředků po špičkovou elektroniku,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Proto podle něj není žádným překvapením, že také vánoční dárky skoro každý Čech objedná na internetu. Podle Vetyšky už navíc nejsou on-line nákupy výhradní doménou mladé generace.
„Zatímco v roce 2022 objednalo alespoň jeden dárek v e-shopech 48 procent spotřebitelů z kategorie 65 plus, po třech letech vidíme nárůst o 10 procentních bodů. V ostatních kategoriích není posun tak významný,“ dodal Vetyška.















