
Letos má český trh s online obchodováním podle odhadů Mordor Intelligence dosáhnout tržeb kolem osmi miliard dolarů a do roku 2030 by mohl vyrůst o další čtvrtinu. Velkou roli v tom hraje mobilní nakupování, které tvoří přes 63 procent všech online transakcí a jeho podíl se neustále zvyšuje.
Na takový růst reagují i zahraniční poskytovatelé plateb. Po dvaceti letech působení v Evropě sem vstupuje Mollie.
„Český trh má dynamický technologický ekosystém, rychle rostoucí e-commerce a zároveň prostor pro modernizaci plateb. Mnoho podnikatelů čelí zastaralým technologiím, nedostatečné podpoře a zbytečné byrokracii,“ říká Rick Emondts, General Manager pro expanzi na nové trhy.
Konzervativní i progresivní zároveň
Specifikem českého trhu je stále silná pozice dobírky. Hotovostní platby tvoří 36 procent e-commerce transakcí, což je výrazně víc než v západní Evropě.
Zároveň ale Češi patří k evropským lídrům v moderních platbách v kamenných obchodech: 98 procent vydaných karet je bezkontaktních a více než 90 procent lidí je aktivně využívá.
Podle Matěje Kapošváryho, generálního ředitele společnosti Shopsys a zakladatele platformy EXEC, dělá z Česka zajímavý trh i velký počet e-shopů:
„V Česku působí kolem padesáti tisíc internetových obchodů, a přestože většinu obratu generuje jen malé procento největších hráčů, trh není tak koncentrovaný jako například v Německu nebo Polsku. Češi navíc patří mezi nejrychlejší uživatele platebních inovací.“
Rychle roste také mezinárodní přesah. Stále více obchodníků prodává i do zahraničí, kde Mollie těží ze své evropské sítě a dokáže nabídnout lokální platební metody z více než dvaceti trhů.
Na rozdíl od Nizozemska, kde 66 procent zákazníků spoléhá na iDEAL, nebo Německa, kde 67 procent trhu ovládá PayPal, je Česko pestřejší a pro obchodníky složitější.
„Každá země má své preference. Český trh je rozmanitý, ale tím pádem náročnější. Proto je důležitý partner, který rozumí místnímu prostředí,“ doplňuje Emondts z Mollie.
Prostor pro růst i mimo online prostředí
Další odlišností mezi jednotlivými trhy je digitalizace kamenných prodejen. Zatímco ve Francii, Nizozemsku, Velké Británii nebo Švédsku jsou mobilní terminály, biometrické ověřování či expresní platby už běžnou součástí, v Česku se tyto technologie teprve začínají prosazovat.
Analytici očekávají, že český platební trh v příštích letech ovlivní nástup umělé inteligence, rozmanitější platební metody a digitalizace fyzických obchodů. Český zákazník si tak postupně zvykne na služby, které budou nejen pohodlnější, ale i chytřejší.