
I přes znatelný nárůst je podíl aut do zásuvky na trhu jen dvouprocentní, což Česko řadí na chvost zemí Evropské unie. Nejlépe na tom ke konci loňského září bylo Švédsko s více než 28 procenty elektrických vozidel, Nizozemsko se zhruba 20 procenty a Dánsko s bezmála 19 procenty.
Pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský uvedl, že letos se aktualizuje Národní akční plán čisté mobility.
„Ačkoliv jsou aktuální čísla o počtu registrovaných elektromobilů za loňský rok vcelku pozitivní, stále jsou nižší než ve většině evropských států a proto budeme určitě diskutovat též o možných opatřeních, jak stav elektromobility v České republice dále zlepšit,“ konstatoval Bezděkovský.
Firemní elektroflotila
V Česku bylo během loňského roku registrováno více než pět tisíc osobních bateriových elektrických vozů, přičemž 1 260 z nich (25 %) tvořily ojetiny. „Z celkem 14 316 vozidel této kategorie jich je 77 procent registrováno na firmy, ostatní na fyzické osoby,“ uvedl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
Podle něj firemní zákazníci loni nejčastěji registrovali vozidla Škoda (2 661), Tesla (1 494) a Volkswagen (1 404). Soukromé osoby pak auta Tesla (475), Škoda (404) a BMW (351). Téměř 40 procent osobních elektromobilů je registrováno v Praze, následuje Středočeský a Jihomoravský kraj.
Po českých silnicích rovněž jezdí 8 344 elektrických motocyklů. V uplynulém roce jich přibylo historicky nejvíce, a to 1 943, tedy o 30 procent. Více než 40 procent všech registrací přitom připadalo na značku Hecht.
„Z evidence je zřejmé, že zatím převažuje zájem o elektrické mopedy, jejich výhodou je především finanční dostupnost, ale také nízké provozní náklady a relativně rychlý přesun především po městě,“ poznamenal Frič.
Škodovácká ofenziva
Velké plány s elektromobilitou má největší tuzemská automobilka Škoda Auto, jejíž auta do zásuvky jsou mezi českými řidiči nejrozšířenější. V příštích letech vydá firma dalších 5,6 miliardy eur na rozvoj elektromobility a 700 milionů eur na posílení digitalizace.
„Díky zrychlení elektrické ofenzívy jsme dobře připraveni na další roky a i nadále budeme pracovat na posílení významu České republiky jako důležitého centra automobilového průmyslu a elektromobility,“ uvedl zkraje roku Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.
„Člen představenstva společnosti Martin Jahn odpovědný za prodej a marketing uvedl, že dobrý start má za sebou plně elektrický vůz Enyaq iV. Tímto modelem ale škodovka nekončí. „Naše e-ofenziva je v plném proudu. Již v roce 2026 uvedeme na trh tři nové plně elektrické modely a další budou následovat,“ uvedl Jahn.