
Z průzkumu společnosti WebMedea services vyplývá, že v listopadu a prosinci lidé v porovnání s předchozími měsíci vyhledávají v internetových vyhledávačích ve velkém doručení do druhého dne, v prosinci až dvakrát více než v srpnu a třikrát více než v únoru.
Služba Balikobot.cz připravila analýzu očekávaného nárůstu počtu přepravovaných zásilek před letošními Vánocemi. Vyplývá z ní, že největší objem zásilek bude odeslán v týdnu od 9. do 15. prosince.
Největší nápor z pohledu zásilek doručovaných na výdejní místo bude mezi pondělím 9. až středou 11. prosince. Absolutně největší počet zásilek, zejména zásilek doručovaných na adresu, ale bude poslán až následující pondělí 16. prosince. Poté se už bude objem zásilek snižovat.
Nárůst expedic je pravidlem každého roku. „V každém roce byl nárůst ve vánočním období minimálně dvojnásobný, letos počítáme ještě s vyšším násobkem. Z analýzy 1500 firem, které používají při expedici zásilek Balíkobot, vyplývá, že nejvyšší denní objem zásilek bude mezi 9. a 15. prosincem,“ říká Martin Šauer z Balíkobotu.
Napilno mají přepravci už začátkem prosince. „Nejde jen o slevové šílenství okolo Černého pátku,“ vysvětluje Martin Jareš ze společnosti Foxdeli. „Statisticky je první týden v prosinci jednoduše nejvíce rušný, pravidelně v tomto období kolabuje Česká pošta i někteří další dopravci. I letos se dá očekávat podobný stav, zásilky se tedy proto mohou zpozdit,“ dodává a přidává radu: „Pokud chcete mít dárky nakoupené on-line včas pod stromečkem, nakupujte ideálně nejpozději 15. prosince, poté už může být s doručením problém a i přepravci samotní nemusí doručení do Vánoc garantovat.“
Kromě klasických logistických společností je na vzestupu také vlastní logistika, kterou stále více zavádějí velké e-shopy, nebo také sdílená logistika, kdy logistické společnosti na doručení zásilky spolupracují. Populární jsou výdejní místa, kde si zákazník může vyzvednout zboží podle vlastních časových preferencí.
„Tyto trendy by mohly logistickým společnostem částečně ulehčit, ale i tak si před Vánoci určitě neodpočinou,“ domnívá se Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní služby Der Kurier, a dodává: „Myslím, že ani letos se nevyhneme článkům v médiích o tom, jak to letos opět dopravci nezvládají. V tomto období dochází k tak enormnímu nárůstu, že je pro dopravce těžké najmout dostatečné kapacity na dané období.“