Po zavedení embarga EU hrozí výrazný růst cen nafty i v Česku, varuje Commerzbank

Názor
Cena nafty u českých čerpacích stanic by mohla prudce vzrůst v reakci na zavedení embarga EU na dovoz ruských ropných produktů, plyne z čerstvé analýzy německé Commerzbank. Čtvrtá největší německá banka varuje, že po 5. únoru, kdy embargo vstupuje v platnost, se silný cenový tlak projeví na již nyní napjatém trhu EU.
V uplynulých týdnech docházelo napříč Evropou k horečnému předzásobování ruskými dieselovými palivy, což by mělo mírnit možný cenový šok po zavedení embarga. Ilustrační foto: Depositphotos.com

V Česku v těchto dnech zdražuje ale zejména benzín. Od začátku roku litr benzínu zdražil o 1,43 koruny, z 36,14 na nynějších 37,57 koruny. Nafta za stejnou dobu zlevnila, a to o šest haléřů na litr, z 37,69 na 37,63 koruny. Je však pravda, že v posledních zhruba dvou týdnech její cena převážně stoupá.

Evropské země stále i nyní dováží ropné produkty, včetně právě dieselových paliv, z Ruska a musí do nadcházející neděle přeorientovat na jiné dodavatele. Skupina nejvyspělejších ekonomik světa, G7, se přitom současně zavázala zavést zastropování cen ruských ropných produktů, rovněž od nadcházející neděle.

Zatím ovšem není zřejmé, jaká bude cenová úroveň stropu. Koncem minulého týdne EU navrhla, aby strop odpovídal hodnotě 100 dolarů za barel v případě dieselu a hodnotě 45 dolarů za barel v případě levnějších ropných paliv. Běžně se totiž dieselová paliva prodávají za cenu vyšší, než je cena ropy, zatímco zmíněná ostatní paliva za cenu naopak nižší. Spojené státy se zatím návrhu EU nevyjádřily.

PSALI JSME:
EU se konečně dohodla na stropu na ruskou ropu

Podle ministryně financí USA Janet Yellenové je stanovení úrovně stropu v případě ropných produktů komplikovanější, než tomu bylo u samotné ropy. Tam došlo k zavedení embarga na její dovoz do EU a současně ke stanovení stropu ve výši 60 dolarů za barel už loni 5. prosince. K zastropování se zavázaly země G7 a Austrálie a dále státy EU s výjimkou Maďarska.

Evropské země dosud snížily své dovozy ruských dieselových paliv na zhruba polovinu. Zatímco před ruskou invazí na Ukrajinu loni koncem února dovážely evropské země z Ruska zhruba polovinu veškerých importovaných dieselových paliv, nyní to je jen přibližně 27 procent.

V uplynulých týdnech docházelo napříč Evropou k horečnému předzásobování ruskými dieselovými palivy, což by mělo mírnit možný cenový šok po zavedení embarga.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Pohonné hmoty v Česku zdražují a zdražovat budou

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.