Podnikatelé přehlížejí data, která mají před sebou

Úvodem jedna má profesní zkušenost. Kvalitní manažerskou výsledovku sestavuje ve svém účetnictví maximálně jedno procento malých a středních firem. Nechce se tomu věřit, že?
Manažeři a podnikatelé často nerozumí účetnictví, zatímco účetní většinou rozumí pouze účetnictví, ale ne podnikání. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Manažeři a podnikatelé často nerozumí účetnictví, zatímco účetní většinou rozumí pouze účetnictví, ale ne podnikání. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Má to jednoduchou příčinu. Abyste mohli sestavit takovýto report, musíte rozumět účetnictví a zároveň i byznysu. Bohužel, manažeři a podnikatelé často nerozumí tomu prvnímu, zatímco účetní většinou rozumí pouze účetnictví.

Účetnictví může poskytovat skutečně cenná data o tom, jak se firmě daří, kde jsou rezervy či kde vzniká nějaký problém. Digitalizované účetnictví dnes umí data poskytovat okamžitě, průběžně a dlouhodobě. A proč se jimi většina podnikatelů neřídí? Neumí je číst.

Komunikační šum mezi rozhodovací složkou a účetním bývá tak hustý, že potřebná data neprojdou. Účetnictví se tak dělá jen pro případnou kontrolu nebo daně. Legislativní a daňové účetnictví má samozřejmě svůj smysl, ale neřekne vám, jak efektivně řídit vaši firmu.

Zkuste se podívat na vzorovou výsledovku podle české legislativy. Je to něco, podle čeho se firma opravdu nedá řídit. A pokud takový report navíc dostanete jen jednou za rok, je to jen důkaz o tom, že vám chybí to nejdůležitější.

Jako manažer nebo podnikatel potřebujete mít přehled minimálně každý měsíc. Potřebujete vědět, jaké variabilní náklady se vztahují k vašim tržbám a jakou máte marži. Jaké fixní náklady potřebujete pokrýt a jaký je váš bod zvratu.

Potřebujete sledovat trendy a kontrolovat jejich průběh. Problém je v tom, že účetní obvykle neví, co jsou vaše variabilní náklady, a proto je účtují dohromady. Kvůli tomu pak plánujete a stavíte váš byznys doslova na hliněných nohách, které se drolí. A vy o tom navíc ani nevíte.

A co se například stane, když se snažíte „optimalizovat“ daně tím, že nacpete do firmy všechny možné náklady? Ztratíte přehled a nemáte tušení, jestli je váš slabý výsledek záměr nebo jen ukazatel, že jdete ke dnu.

Často se říká, že co neroste, stagnuje nebo umírá. Je to nesmysl. Viděl jsem případy, kdy firmy snížily tržby i náklady a jejich zisk vzrostl na 180 procent. Obrat 500 milionů se ziskem 20 milionů je mnohem horší výsledek než 150 milionů se ziskem 21 milionů.

A to ani nemluvím o efektivitě, penězích utopených v zásobách a pohledávkách. Byznys se přece dělá hlavně kvůli zisku, ne? Data k tomu máte doslova na dosah, tak pozorně čtěte.

Autor je zakladatel firmy Gimmedata a platformy Rekap
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek