
Jde tedy o neklamný znak toho, že ceny pohonných hmot se po propadu způsobeném vrcholící koronavirovou krizí postupně normalizují. V porovnání se svým květnovým dnem, 25,60 koruny za litr, už benzín Natural 95 zdražil o skoro 1,80 koruny na litr.
Důvodem zdražování pohonných hmot je růst cen ropy na světových trzích. Za ním stojí znatelný a historicky mimořádný, koordinovaný pokles těžby ropy v podání klíčových producentů, k němuž dochází v posledních dvou měsících. Ti sdružení v kartelu OPEC v červnu snížili těžbu na nejnižší úroveň od války v Zálivu v roce 1991 (viz graf). V červnu OPEC těžil průměrně 22,69 milionu barelů ropy denně, tedy nejméně od května 1991. Je však nutno doplnit, že složení členských zemí kartelu od té doby doznalo změn.
Za uplynulých třicet dní tak ropa Brent zdražila přibližně o 5,3 procenta. Za stejnou dobu například benzín Natural 95 v ČR zdražil o 4,4 procenta. Vzhledem k tomu, jakou část ceny benzínu či nafty v ČR cena ropy tvoří, je tempo zdražování pohonných hmot výraznější než tempo zdražování ropy. To signalizuje, že čerpací stanice si navyšují marže a takto navýšenými maržemi si „lížou si rány“ po úderu koronaviru. Během vrcholící koronavirové krize musely jít postupně s maržemi hluboko dolů, aby v situaci citelně omezené poptávky vůbec něco prodaly. Nyní se tedy snaží o kompenzaci a navyšují cenu pohonných hmot více, než by odpovídalo růstu cen ropy.
Znatelné zdražení pohonných hmot v ČR z uplynulých sedmi dní ale v nadcházejícím týdnu zvolní. Zdražení ropy na světových trzích není takové, aby opodstatnilo další citelné cenové nárůsty pohonných hmot v ČR. Koruna vůči dolaru v posledním měsíci oslabila nepatrně, o půl procenta, takže slábnoucí česká měnu neopodstatňuje citelné zdražování pohonných hmot v ČR.
Silný konkurenční tlak, jemuž tuzemští čerpadláři čelí, jim nedovolí dále svoji marži takto markantně navyšovat, takže pokud nedojde k obnovení znatelného cenového růstu ropy, během července zdražování pohonných hmot ustane. V příštím týdnu tak lze očekávat růst cen kolem deseti haléřů na litr. O prázdninách nelze vyloučit pokles opět pod úroveň 27 korun i u benzínu, zejména pokud se nepodaří potlačit možnou druhou vlnu nákazy koronavirem.
Každopádně letos tuzemské řidiče čeká velmi levné léto. V souhrnu by paliva mohl být levnější dokonce i než v letní sezóně krizového roku 2009, kdy kvůli tehdejšímu ochabnutí globální poptávky, se cena nafty pohybovala převážně rovněž v pásmu od 26 až 27 korun za litr, ovšem cena benzínu kolísala převážně v rozmezí od 28 do 29 korun. V souhrnu tak letošní léto bude pro motoristy pravděpodobně nejlevnější za posledních skoro dvacet let.
Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)