
Analytici oslovení agenturou Bloomberg předpokládali ve střední hodnotě svých odhadů dubnový růst tržeb bez aut meziročně o 10,4 procenta. Jedním z důvodu slabšího výkonu je poměrně slabý meziroční růst nakupování přes internet. Tržby e-shopů společně se zásilkovým prodejem stouply meziročně jen o 14,2 procenta. To představuje nejmenší meziroční nárůst daného segmentu za celé období od listopadu 2019.
Pandemický boom e-shopů, resp. přesunu kamenného prodeje na internet, tedy končí. Současně ztrátu dynamiky on-line sféry zatím v předpokládané míře nestačí kompenzovat zrychlení růstové dynamiky v oblasti kamenného maloobchodního prodeje, a to ani přes citelně poníženou srovnávací základnu loňského jara.
Zatím se ovšem nepotvrzuje, že by takzvané zrušení superhrubé mzdy, tedy pokles daně ze mzdy zaměstnanců, spojený navíc s navýšením slevy na daňového poplatníka, maloobchodní tržby nad očekávání podpořil. Obhájci prosazení daňového balíčku, k němuž došlo loni koncem rokem, přitom argumentovali právě příznivým dopadem do spotřebního chování obyvatel ČR a do citelného nárůstu tržeb obchodníků.
Na finální verdikt je však stále brzy. Duben byl stále poznamenaný pandemickými uzavírkami podstatné části maloobchodu. Nákupům – například v hobbymarketech – nepřálo ani poměrně chladné počasí nebo fenomén vyčkávání na širší otevření ekonomiky, k němuž došlo až v květnu. Za celý letošní rok maloobchodní tržby tudíž stoupnou jen o jedno procento.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)