
Byty s novým platným stavebním povolením jsou výsledkem projektů schvalovaných mnoho měsíců zpětně, v řadě případů ještě podle původního znění stavebního zákona. Mnohem horší situace je ale u aktuálně projednávaných povolení.
Kvůli problematickému náběhu nového stavebního zákona a digitalizace stavebního řízení, kdy byl nový systém spuštěn bez řádného testování, řada úředníků raději z úřadů odešla, a ty teď trpí velkým personálním podstavem.
Povolování je tak teď ještě horší, než bylo za předchozího stavebního zákona a nutí developery u řady velkých bytových projektů měnit plány a posouvat jejich plánované zahájení. To se ve střednědobém horizontu projeví na dalším propadu nabídky, což může opět zvyšovat tlak na rychlejší růst cen.
Zlepšení by měla přinést přepracovaná digitalizace stavebního řízení, která je plánovaná až na rok 2028. Už nyní by ale investorům odlehčilo personální posílení stavebních úřadů, které v současnosti nezvládají vznikající projekty odbavit.
Nábor nových úředníků se ale v současnosti příliš nedaří, a stát by tak měl zkusit hledat i alternativní cesty. Jednou z nich by mohlo být slučování malých, mnohdy jednočlenných stavebních úřadů. V minulosti stát podobným způsobem dokázal zredukovat například počet pošt.
Na stavební úřad jde přitom průměrný občan jedenkrát anebo dvakrát za život. Současně s tím by bylo vhodné zvážit zavedení jednotné soustavy, kde by fungovala delegace práce z přetížených úřadů na ty s volnějšíma rukama.
Autorka je výkonná ředitelka společnosti Central Group
(Redakčně upraveno)