
„Jak vyrábíme a prodáváme naše produkty, ovlivňuje nejen naše zákazníky, obchodní partnery, zaměstnance a obyvatele žijící v blízkosti našich pivovarů, ale také okolní prostředí. Závazky, které jsme si stanovili na příštích deset let v oblasti udržitelného rozvoje, jsou důležité jak pro budoucnost našeho podnikání, tak i pro ochranu přírody a jejich zdrojů,“ vysvětluje generální ředitel Prazdroje Grant Liversage.
Prazdroj se v nové strategii udržitelného rozvoje nazvané symbolicky „Na budoucnost“ soustředí na všechny činnosti, kterými své okolí ovlivňuje – od spolupráce se zemědělci při udržitelném pěstování surovin, přes výrobu, logistiku, dopravu a hospodaření s obaly až po chování zodpovědného výrobce a vztahy s komunitami.
Veškeré suroviny pro výrobu se Prazdroj zavazuje do roku 2030 nakupovat jen od dodavatelů s udržitelným způsobem zemědělské produkce. Podpoří i další úspory vody, které ho již nyní řadí mezi nejhospodárnější pivovary. „Za posledních deset let se nám podařilo snížit spotřebu vody v pivovarech o 40 % a aktuálně potřebujeme na výrobu jednoho litru piva zhruba tři litry vody,“ komentuje cíle technický ředitel Plzeňského Prazdroje Pavel Šemík.
Největší úspory plánuje Prazdroj dosáhnout u užitkové vody, kde bude hledat nová chytrá řešení k jejímu čistění a opětovnému využití v technických úsecích pivovarů. Pokračovat bude také v aktivitách v boji proti suchu a šetření s vodou i za branami svých pivovarů. „Věnovat se samozřejmě budeme i úsporám energie, přejdeme postupně na výrobu založenou kompletně na obnovitelných zdrojích,“ dodává Šemík.
Důraz dává Prazdroj i na recyklaci a opakované využívání obalů. Do roku 2025 sníží spotřebu jednorázových plastů o 89 % a za dalších pět let bude používat výhradně recyklované. Výrazný krok v této oblasti Prazdroj udělal v letošním roce, když přestal plnit do PET lahví piva Gambrinus a Radegast. Do konce roku 2022 budou tuto cestu následovat i další značky.
Již v roce 2025 bude Prazdroj používat i plechovky z výhradně recyklovaného materiálu. Klíčovými jsou pak pro pivovar vratné obaly, které lze používat opakovaně. Přes 70 % jeho obalů tvoří skleněné vratné lahve a sudy. Právě prodej sudového piva je jednou z největších priorit pivovaru a ve vztahu k životnímu prostředí je šetrnější variantou.
Pivovar do roku 2025 zredukuje celkovou produkci odpadů v porovnání s rokem 2020 o třicet procent. „Největšího pokroku jsme dosáhli přímo ve výrobě, kde již nyní směřujeme k naprosto bezodpadovému hospodaření. Mláto, kvasnice a sladovnický odpad dodáváme zemědělcům jako krmivo, z mláta navíc vyrábíme pivovarské krekry. Čistírenské kaly se používají jako hnojivo a odpadní filtrační křemelina se zaorává,“ vypočítává ředitelka firemních vztahů a komunikace Pavlína Kalousová.
Další úsilí pak Prazdroj věnuje snižování emisí, a to nejen ve výrobě, ale také na cestě svých produktů k zákazníkům. Výraznou část své distribuce převedl pivovar na železnici a letos začal používat šetrnější nákladní automobily, čímž sníží roční produkci emisí o 414 701 kilogramů CO². Firma také aktuálně testuje nákladní elektromobily.
Uvedené kroky mají vést k výraznému snižování uhlíkové stopy hospodaření Plzeňského Prazdroje, jenž plánuje být do roku 2030 ve vlastní výrobě uhlíkově neutrální a za dalších dvacet let chce dosáhnout plné uhlíkové neutrality včetně distribuce a dopravy.