
Tříprocentní růst cen „plzní“ se nevymyká dlouhodobému standardu růst cen. Loni či předloni Prazdroj zdražoval výrazněji, o 3,6 procenta. Ale třeba v krizí poznamenaném roce 2013 jen o 0,7 procenta.
Letos se však zdražení týká většiny sortimentu. Vzroste jak cena balených, tak čepovaných piv. Čepovaná piva přitom loni či předloni byla růstu cen ušetřena. Letošní zdražení je sice o něco méně výrazné, než to loňské nebo předloňské, celkový dopad na peněženky zákazníků však bude citelnější. Právě proto, že zdražení je plošnější, než to z let 2020 nebo 2019.
Prazdroj zdražováním reaguje na obecný růst cen v ekonomice, který – ve vyjádření spotřebitelskou inflací – letos bude atakovat třináctiletá maxima. Největší český pivovar si však zároveň chce uchránit svoji ziskovost. Zdražuje poměrně mírně, i když plošně, aby mu zákazníci příliš neutíkali ke konkurenci.
Po několika letech se uchyluje ke zdražení čepovaného piva. Restaurace a hospody po pandemii citelně zdražily, takže největší český pivovar se na této vlně veze. Průměrné zdražení o necelý padesátník na půllitr už se v celkovém účtu z pohoštění strávníka o to snáze schová.
Navzdory rostoucím cenám však Češi pivo stále vyhledávají. Především právě díky jejich neutuchající přízni ani během pandemie nedošlo k citelnějšímu propadu hodnoty alkoholického piva vyrobeného českými pivovary, nejen tím plzeňským.
Loni české pivovary vyrobily pivo v hodnotě 27,1 miliardy korun, jak plyne z aktuálních údajů Eurostatu. To je jen o 2,1 miliardy nižší hodnota, než historicky rekordní hodnota předpandemického roku 2019, kdy se v Česku vyrobilo piva za 29,2 miliardy korun. Pro srovnání, v roce 2009 činila celková hodnota piva vyprodukovaného v ČR 26,6 miliardy korun.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)