
Budeme letos kupovat auta už jen na jeden klik, bez papírování a chození na úřady?
V tuto chvíli je digitalizován převod vlastnických práv mezi fyzickými osobami. Na jeden klik nikoliv, ale digitální cestou bez nutné, přímé asistence úřadu. Na ten bude nutné jen zajít, abyste si vyzvedli osvědčení o vozidle a případně registrační značku. V každém případě platí, že příští rok bude možné převody vozidel dělat on-line i v případě, že vozidlo kupuje z autobazaru či autosalonu.
„Připravuje se Registr zastupování, který by měl být spuštěn letos. Tento projekt umožní lidem a firmám jednoduše a rychle pověřovat osobu pro zastupování. Prostřednictvím Portálu občana pak bude možné ověřit, kdo koho pověřil. Hlavním přínosem bude sdílení údajů o oprávněních k zastupování při vyřizování různých agend mezi fyzickými osobami a firmami či úřady.“
Eduard Muřický, ministerstvo průmyslu a obchodu
Vše přes Portál dopravy?
Ano. Na začátku února představíme veřejnosti všechny novinky.
Nově nemusí mít řidiči v ČR u sebe řidičský ani technický průkaz. Nyní chceme umožnit on-line udělení plných mocí, díky kterému půjde mnoho úkonů řešit elektronicky. Naším cílem je, aby šlo veškerou administrativu okolo prodeje, koupě a registrace auta vyřídit plně digitálně.
Jak se ale vyladí to, že dnes v digitálním techničáku často chybí řada údajů například o schváleném rozměru pneumatik?
Týká se to vozidel, u nichž je ještě starý velký technický průkaz. V okamžiku změny registrace musí úřad doplnit všechny zbývající údaje. Ani dosud policie nekontrolovala tyto údaje z velkého techničáku.
Doporučujeme všem, aby si logicky brali velký technický průkaz sebou, pokud pojedou na Stanici technické kontroly, a ta zajistí aktualizaci údajů. Nikdo tím nepřichází k újmě. Data budou doplněna.
Čím to je, že se hlavně okresní a krajské silnice pořád tak látají, že se nedělají alespoň od křižovatky ke křižovatce?
Je to dáno tím, že když kraje vznikly a dostaly tyto silnice do vínku, ty byly těžce pod investované.
Můžete do toho ze své pozice šlápnout?
Rád bych, ale peníze netisknu. Státní fond dopravní infrastruktury přispívá krajům poměrně významné částky na údržbu silnic. Loni to bylo šest miliard, letos čtyři. Opravy jsou zkrátka omezené reálnými ekonomickými možnostmi státu.