Prodeje ojetin jsou zatím nižší, lidé nákupy odkládají, pomohlo by šrotovné

Ani po čtrnácti dnech prodejů s výprodejovými cenami se prodejní čísla v autobazarech nijak výrazně nezvedají. Důvodem může být nejen obava z ekonomické budoucnosti a odklad nákupů, ale také větší opatrnost úvěrových společností.
Nabídka modelů se v autobazarech se nezměnila. Stále se dalo koupit nejvíce Škodovek, konkrétně hlavně modely Octavia a Fabia. Ilustrační foto: Depositphotos.com

„První týdny po otevření autobazarů potvrzují, že auto je předmětem zbytné potřeby,“ říká Petr Přikryl, předseda asociace autobazarů APPAA a vysvětluje kontext: „Před vypuknutím pandemie byla česká ekonomika velice silná, nezaměstnanost na historických minimech. Nyní se situace mění a lidé i firmy nákupy aut odkládají na později. Výrazně se to projevuje na prodejích nových vozidel, ale ani ojetiny nezůstávají značného ochlazení poptávky ušetřeny.“

Podle Přikryla jsou současná prodejní čísla autobazarů sdružených v asociaci APPAA přibližně na 60 % výkonu před uzavřením prodejen. Poklesy prodejů se však týkají naprosto všech obchodníků s ojetinami, ty největší nevyjímaje. Prodejům ojetých aut zatím nenahrává ani poněkud překvapivá taktika domácí automobilky, která své modely téměř plošně zdražuje. A zdražení nevylučuje ani Hyundai a další značky.

Autobazary se proto snaží rozhýbat obchod výprodejovými cenami, a speciálními úvěrovými pobídkami. „V České republice nyní prodáváme na úvěr zhruba 40 až 50 vozů denně, tedy zhruba dvě pětiny z obvyklého množství,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO. Současný poměr počtu lidí, kteří si kupují vozy na splátky, se tak podle ní vyrovnal předkrizovému stavu.

„Během prvního týdne po znovuotevření poboček vrátil podíl aut prodávaných na splátky na 40 %, což je hodnota, která překonala loňský duben o 20 %. To by mohlo trh opět rozhýbat, zvýšit ceny na výkupu a podpořit chuť lidí ojeté vozy prodávat. Dobrou pobídkou by bylo i zavedení šrotovného,“ dodala Topolová.

Větší zájem o financování nákupu ojetého vozu potvrzuje i druhý největší autobazar v České republice. „Registrujeme zvýšenou poptávku po finančních službách,“ říká Filip Kučera, ředitel marketingu Auto ESA a rovnou přidává další zajímavé informace: „Se zvýšenou poptávkou po financování vzrostlo o více než 10% zamítnutí klientů ze strany úvěrových společností. Vzrostl zájem klientů prodat auto a to o 20 %, zájem stoupl o prodej protiúčtem.“

Také další autobazary komentují současnou poptávku po ojetinách zdrženlivě: „Prozatím jsme na polovičních počtech prodaných vozů. Je patrný zájem o výměnu dražšího vozu za levnější. Mnozí zákazníci se také zbavují druhého vozu v rodině,“ popisuje současný stav Pavel Mařinec z autobazaru Mama Car.

Nabídka modelů se v autobazarech se přitom podle průzkumu AAA AUTO nezměnila. Stále se dalo koupit nejvíce Škodovek, konkrétně hlavně modely Octavia a Fabia. Na třetí a čtvrté příčce se dále drží Volkswagen s modely Passat a Golf, následují Škoda Superb, BMW 3, Ford Focus, Škoda Rapid, VW Touran a Ford Mondeo. Zatímco nabídka benzínových i dieselových aut klesá souměrně, v případě alternativních paliv byl úbytek minimální.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena