Pokud jsou lidé nuceni nakupovat ojeté vozy on-line, trh se musí zásadně změnit

Názor
Z údajů, které dlouhodobě sledujeme, vyplývá, že se český trh s ojetými vozy v souvislosti s opatřeními krizového stavu prakticky zastavil. Z téměř deseti tisíc prodávaných vozů týdně se v současnosti prodávají nejvýše desítky ojetých aut.
Ilustrační foto: Depositphotos.com

Drtivý dopad krizových opatření na českém trhu bylo krátkodobě možné zmírňovat exportem vozů například do Německa, kde jsme i díky snížení cen a oslabení koruny vůči euru zaznamenali zvýšený zájem o ojeté vozy z ČR. Nicméně během několika dní však došlo k vyhlášení striktních opatření i v těchto dalších evropských zemích a trh se de facto dočasně zamrazil. Obchodníci přestali prodávat a namísto toho monitorují situaci na trhu a čekají, co nového přinese další vývoj situace.

Logickým krokem je převod prodeje vozů z nyní uzavřených autobazarů do on-line světa, tak jako dnes fungují obchodníci s jakýmkoli jiným zbožím. Online prodej vozů je ale pro české autobazary novinkou – nemají k dispozici potřebné platformy ani procesy, a navíc musí vše řešit za pochodu a během krize, která je zastihla v tomto ohledu zcela nepřipravené.

Zájem o prodej ojetých aut na dálku ze strany zákazníků ale na našem trhu je – i díky cenám klesajícím až o desítky procent. Velké autobazary už začaly jednat a on-line prodej vozů nabízet. Bohužel ne vždy se jim podaří vyvarovat se chyb, které mohou ve výsledku narušit křehkou důvěru zákazníků v nově vznikající způsob prodeje ojetých aut.

PSALI JSME:
Jezdíte ojetinou z Německa? Možná je z Afriky

On-line prodej, tedy prodej vozů mimo provozovnu autobazaru, musí splňovat přinejmenším následující předpoklady: Potvrzení všeobecných obchodních podmínek, upravených pro internetový obchod a on-line odeslání objednávky, vyřízení financování a pojištění vozu, stejně jako uzavření kupní smlouvy. Mimo to by měl autobazar v souvislosti s preventivními opatřeními proti šíření koronaviru Covid-19 zajistit také logistiku předání vozu a platby bez nutnosti fyzického setkání se s prodejcem.

Je tedy zřejmé, že on-line prodejem není například telefonická rezervace vozu, který je následně vyvezen na parkoviště před provozovnu autobazaru, kde proběhne testovací jízda a pak třeba i podpis smlouvy. Stejně tak nelze za on-line prodej považovat ani přistavení vozu k domu zákazníka a podpis smlouvy v jeho obývacím pokoji.

Prodej ojetých vozů je ze své podstaty velmi náročný, především z hlediska budování důvěry zákazníka. Prodejce musí nabízet jen důkladně prověřené vozy, poskytovat o jejich stavu kompletní informace, nabízet relevantní finanční služby a zvládnout celou logistiku on-line transakce až po přistavení vozu k domu jeho nového majitele.

PSALI JSME:
Devatero, jak postupovat při nákupu ojetého auta

On-line prodej ojetých vozů má pro zákazníka zásadní výhodu především v možnosti odstoupení od kupní smlouvy bez udání důvodu ve 14denní lhůtě. Zákazník si může během této doby vůz důkladně vyzkoušet, nechat jej prověřit v autoservisu, a pokud nebude spokojen, může od kupní smlouvy odstoupit, vůz vrátit a získat zpět plnou kupní cenu.

To je obrovský rozdíl oproti nákupu v autobazaru, kdy se zákazník může cítit pod časovým tlakem a může být pro něj komplikované vůz před podpisem kupní smlouvy důkladně prověřit. Možnost vrátit vůz, samozřejmě bez nadměrného opotřebení nebo poškození, také zásadně zvyšuje nároky na prodejce. Aby nemuseli řešit velké množství vrácených aut, musí zákazníkům poskytovat skutečně objektivní a kompletní informace.

Probíhající pandemie výrazně urychlí digitální transformaci prodeje ojetých vozů. Kromě nových platforem a procesů budou navíc autobazary muset zavést velmi komplexní a důkladnou diagnostiku vykupovaných vozů. To vše se neobejde bez investic a hledání nových technologických partnerů.

Autor je spoluzakladatel společnosti Carvago
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Které závady mají ojetá auta nejčastěji?

×
  1. spoluzakladatel společnosti Carvago by to mněl přestat hulit. on line prodej funguje jen b2b. b2c fungovat z principu nemůže. jen se na 14 dnů pořádně svezu,popřípadě si vyměnim pár dílů a pak vracim bez udání důvodu. To jde u hadrů z číny na zalando,ale u ojetýho auta no chance.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Koronavirus Čechům citelně srazí cenu elektřiny

Cena elektřiny se na pražské burze letos citelně propadla. Tento pokles už se začíná projevovat v ceně pro konečné spotřebitele z řad tuzemských domácností. Elektřinu totiž razantně zlevní přímo ČEZ, tedy hlavní …

Češi se připravují na druhou vlnu, skupují notebooky

Obchody s elektronikou hlásí citelně zvýšení zájem Čechů o nákup notebooků, podobných zařízení či příslušenství typu webkamer nebo mikrofonů. Tuto nákupní horečku nyní stupňuje obava ze závažného průběhu druhé vlny …

Fixace ceny elektřiny se teď domácnostem nevyplatí

Cena elektřiny se na pražské burze letos citelně propadla. Jen otázkou času je, kdy se tento propad projeví v konečné ceně elektřiny pro domácnosti. Zatím platí, že domácnosti by měly odolat různým nabídkám k fixaci …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru