
Pokles prodejů na sekundárním trhu se týká převážně soukromých inzerentů, velká autocentra propad v prodejích nehlásí. Na trhu zároveň pokračuje postupný nárůst cen, od začátku roku již o šest a půl procenta na 304 230 korun, jak vyplynulo z očištěných prodejních dat, která zpracovali analytici skupiny Aures Holdings.
Na druhé straně podle aktuálních údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) počet registrací dovezených ojetých vozů v Česku v letošním roce dál mírně roste. „V červenci bylo v Česku registrováno 13 477 dovezených ojetých osobních vozů. Ve srovnání s červnem to znamená nárůst o téměř šest procent a meziročně o více než sedm procent,“ informoval faei.cz Marek Knieža, ředitel TipCars.
Díky červencovému výsledku se počet registrací importovaných ojetin za prvních sedm letošních měsíců vyšplhal na 86 018 vozů, což je o 2,3 procenta více než ve stejném období loni. „Naznačuje to pozitivní trend na trhu dovozů,“ uvedl Knieža s tím, že průměrné stáří těchto vozidel je na 10,5 roku, přičemž více než 49 procent tvoří vozy starší deseti let a téměř čtvrtina je starší než 15 let.
Podle Petra Vaněčka, generálního ředitele Aures Holdings, není pokles v prodejích během letní sezóny ničím netradičním. „Pozorujeme to na evropském sekundárním trhu každým rokem, a to obzvláště v případě individuálních prodejů. Když se podíváme na počet inzerovaných aut, nabídka se dlouhodobě jen v Česku drží na sto padesáti tisících a neklesla ani v létě,“ uvedl pro faei.cz.
Mezi prodanými ojetými vozy podle Aures Holdings v červenci stále vedly naftové motorizace s 51,1 procenta. Benzínové vozy dosahují podílu 43,6 procenta, hybridy 1,9 a elektromobily 1,6. „Je vidět, že se i na sekundární trh propisuje trend toho primárního, kde už zcela dominují benzinové motorizace s více než 65 procenty prodejů,“ konstatoval Vaněček.
Nafta má necelých 21 procent, elektromobily více než šest, další 4,5 procenta mají hybridy. „Moderní turbobenziny mají stejně nízkou spotřebu jako diesely, s elektrickou výpomocí pak ještě nižší, obejdou se však bez složitých emisních systémů. Za několik let bude poměr na sekundárním trhu podobný, složité naftové motory z trhu téměř vymizí,“ řekl Petr Vaněček s tím, že vývoj je jednoznačný.
Nejprodávanější modely aut v červenci 2025 na českém trhu a jejich průměrné hodnoty: | ||||
Model | Průměrná cena | Průměrný nájezd | Průměrné stáří | |
1. | Škoda Octavia | 218 485 Kč | 181 071 | 11 |
2. | Škoda Fabia | 127 680 Kč | 158 369 | 13 |
3. | Škoda Superb | 390 130 Kč | 172 297 | 8 |
4. | Volkswagen Golf | 188 360 Kč | 183 557 | 14 |
5. | Volkswagen Passat | 241 588 Kč | 209 065 | 11 |
6. | BMW 3 | 220 609 Kč | 209 857 | 15 |
7. | Škoda Kodiaq | 745 979 Kč | 110 984 | 4 |
8. | Ford Focus | 129 332 Kč | 178 053 | 13 |
9. | Hyundai i30 | 261 906 Kč | 113 643 | 7 |
10. | Volkswagen Touran | 200 592 Kč | 206 261 | 13 |
Zdroj: Aures Holdings
Podle něj se od března na tuzemském trhu každý měsíc prodalo alespoň tisíc čistě bateriových aut. „Nižší poptávku nevnímáme ani u nás, kde jsme v rámci celé skupiny letos prodali již na tisíc elektromobilů, tedy více než dvojnásobek toho, co v loni za celý rok,“ upřesnil Vaněček za AAA Auto. Nejprodávanějšími elektromobily jsou nadále Tesla Model 3, Škoda Enyaq a kompaktní BMW i3.
Také podle údajů SDA pokračuje růst dovozu čistě elektrických vozidel. V červenci bylo v Česku registrováno 756 elektromobilů, což je více než dvojnásobek oproti stejnému měsíci loňského roku. „Přestože oproti červnu došlo k mírnému poklesu (o osm vozů), celkový počet dovezených elektroaut za rok 2025 je o 144 procent vyšší než za stejné období loni,“ uvedl Marek Knieža z TipCars.
Pokrok se netýká jen nárůstu prodejů alternativních paliv, ale jde ruku v ruce i s dalšími technologiemi. Například automatická převodovka je stále oblíbenější. Letos v červenci tvořil podíl těchto aut již 41,8 procenta. Není proto žádným překvapením, že průměrná cena aut s automaty je dvoj a půl násobně vyšší než těch s manuály – 478 versus 179 tisíc korun.
Ceny ojetin v ČR jsou přímo šílené. Během 15 let jsou téměř 3x vyšší. Už nemá smysl něco kupovat. Raději nové nebo si udržovat to co máme. Nemá smysl měnit auta. Je to finančně neúnosné. Technický stav ojetin je stále horší a horší a ceny oprav stále vyšší. Auto co vlastním mnoho let dobře znám,mnohokrát jsem s ním prošel na STK.Vím co potřebuje,co je vyměněné a pod.