
K poklesu diváckého zájmu o Oscary tedy docházelo již v době před pandemií, ta jeho propad umocnila. Meziročně propad sledovanosti představuje 58 procent. Loňské ceny se udílely ještě před zavedením protipandemických opatření. Výrazně letos nepoklesl pouze zájem o Oscary, neboť třeba televizní sledovanost přenosu z udílení cen Zlatý globus poklesla meziročně dokonce o 62 procent.
Televizní společnost ABC, která přenos z Oscarů zajišťovala, stojí roční licenční poplatek za vysílání více než sto milionů dolarů. Jde o nejvyšší takový poplatek mezi všemi přenosy z obdobných show. Letos si však televize dle listu Wall Street Journal s filmovou akademií vyjednala slevu na poplatku.
Otázkou tak je, zda licenční poplatek nebude muset být nižší i příští rok. Televize totiž kvůli snižující se sledovanosti mohou mít problém získat za odpovídající cenu inzerenty pro související reklamní prostor. Televize ABC podle Wall Street Journal letos požadovala za třicetivteřinový reklamní spot během show celkem dva miliony dolarů.
V příštím roce pravděpodobně nebudou protipandemická opatření tak striktní jako letos, díky postupující vakcinaci. Kvůli opatřením letos udílení cen postrádalo atmosféru „narvaného sálu“, chyběl také třeba živý orchestr. Poslední léta navíc v soutěži nevítězí kasovní trháky, ale často umělečtější až artové filmy. Atmosféra historicky vrcholného roku 1998, kdy udílení ceny sledovalo rekordních více než 55 milionů Američanů, kteří byli svědky triumfu hitu Titanic, se tak v dohledné době nejspíše už nevrátí.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)