Reálné tržby v maloobchodu dál klesají

S tím, jak vysoká inflace cupuje kupní sílu českých domácností, padají dál i prodeje maloobchodu. Meziměsíční drobné plus ovlivněné povánočním čekáním na slevy nemohlo vykompenzovat silný trend útlumu, který zde přetrvává už více než rok.
Slabší jsou prodeje vybavení pro domácnost nebo třeba elektroniky. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Tentokrát se reálné tržby obchodníků zmenšily ve srovnání s loňským lednem o 7,7 procenta. A nižší byly i ve srovnání s průměrným měsícem předcovidového roku 2019, a sice o více než čtyři procenta.

V obchodech sice necháváme více peněz než loni, avšak odnášíme si stále méně zboží. A netýká se to pouze zbytného zboží, ale vlastně lidé omezují nákupy téměř všeho včetně potravin. Výjimkou jsou pouze pohonné hmoty, kterých se prodalo více než loni v lednu, když jejich prodej podpořily příznivější ceny. A na své si tentokrát přišly i obchody s oblečením, byť doposud zdražovaly nejvíce v celé EU.

Slabší jsou prodeje vybavení pro domácnost nebo třeba elektroniky. Horší měsíce zažívají i internetové obchody, jejichž covidový boom postupně bere za své. Stále jsou velmi atraktivní, ale jejich tržby klesají přece jen rychleji než u kamenných obchodů. I v příštích měsících budou výsledky maloobchodu spojeny s vývojem inflace.

Dokud se konečně neobrátí trend a reálná finanční situace domácností se nezlepší, nelze očekávat, že by tržby v maloobchodu mohly růst. Inflace zatím zůstává brzdou životní úrovně obyvatel i celé ekonomiky.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena