
Pokud by totiž šlo o legální product placement, musela by veřejnoprávní televize současně odvysílat i logo „PP“, tedy upozornění pro diváky, že ve vysílání bude následovat propagace konkrétního výrobku za úplatu. Product placement je zákonem poměrně přísně regulován a je umožněn jen za podmínky, že divák o něm bude viditelným způsobem informován.
Plechovku Red Bullu držela i s lyžemi Davidová v ruce nejméně ve dvou případech: Ve vysílání ve čtvrtek 24. ledna, jak dokládá příspěvek na oficiálním facebookovém profilu ČT sport, tak v nedělním pořadu Branky, body, sekundy (viz titulní fotografie). V nedělním vysílání byl však za strany televizního štábu znát jistý posun v tom, že v další části rozhovoru kameraman snímal záběr tak, aby se logo na plechovce schovalo za mikrofon, který držel redaktor v ruce.
https://www.facebook.com/sportCT/videos/230040491276435/
Sportovní redakce ČT však v každém případě selhala v několika ohledech, které podle našeho názoru nesvědčí o přílišné profesionalitě. Předně – tým, který s biatlonistkou natáčel v Anterselvě, jí měl jasně vysvětlit, že prostě není možné, aby při natáčení držela v ruce plechovku Red Bullu tak, aby byl tento výrobek v záběru kamery s jasně viditelným logem a čitelným názvem.
Za druhé – pokud už jí to umožnili, mělo být logo při následném zpracování příspěvku v pražské redakci rozmazáno. Jedna komerční televize běžně rozmazává i loga výrobců oblečení, které mají jejich reportéři v terénu na sobě. „Pokud se provozovatel vysílání rozhodne rozostřit záběr, aby nebylo čitelné logo, jedná zodpovědně a chrání se tak před případným podezřením ze skryté či neoddělené reklamy,“ uvádí v této souvislosti Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) na svém webu.
https://www.facebook.com/sportCT/videos/261807388046285/
Za třetí – dá se pochopit, že se jednou taková chyba stát může. Ale pokud se opakuje, svědčí to o tom, že kontrolní mechanismy v ČT, pokud jde o nelegální product placement, nefungují tak, jak by měly. A přitom Česká televize už má dostatečnou zkušenost s pokutami i za oficiální product placement…
To, že budoucí královna české biatlonu má pro Red Bull slabost, potvrzuje mj. i její účet na Instagramu, kde se to příspěvky s plechovkou jen hemží. Druhou stranou téže mince ale je, že to, co si může dovolit na „instáči“, by jí nemělo procházet ve vysílání veřejnoprávní televize.
A co je na tom všem nejsmutnější? Red Bull podle svých webových stránek oficiálně podporuje 13 českých sportovců – namátkou jmenujme třeba akrobatického letce Martina Šonku nebo snowboardistku Evu Samkovou. Markéta Davidová ale mezi tuzemskou redbullí třináctkou není…
