Registrace nových osobních aut se letos propadly o čtvrtinu

Za prvních sedm měsíců letošního roku došlo k meziročnímu propadu u registrací osobních automobilů téměř o čtvrtinu (-24 %), u lehkých užitkových vozů více než o čtvrtinu (-26,4 %). Největší propad registrují nákladní vozy – a to o více než 40 procent. Vyplývá to z aktuálních informací Svazu dovozců automobilů (SDA).
Registrace nových osobních aut se letos propadly o čtvrtinu. Ilustrační foto: Pixabay.com

Za období leden až červenec letošního roku bylo v ČR registrováno celkem 114 799 nových osobních automobilů, 8 701 lehký užitkový automobil, 801 autobus, 3 802 nákladní vozidla a 13 879 motocyklů.

Za stejné období minulého roku to bylo 150 314 nových osobních automobilů, 11 823 lehké užitkové automobily, 718 autobusů, 6 484 nákladní vozidla a 13 308 motocyklů. Podíl firemních automobilů byl v červenci 72 %, privátních 27 %, uvedl svaz.

„Přestože propad prodejů nových osobních automobilů za prvních šest měsíců letošního roku je oproti loňskému více než čtvrtinový, již červnová čísla (pokles pouze o pět procent) ukazují pozitivní trend a návrat k normálu,“ říká Jiří Solucev, obchodní ředitel společnosti Arval, která patří k předním poskytovatelům operativního leasingu.

Faktem ale je, že podle údajů Svazu dovozců automobilů registrace nových vozů v červenci meziročně klesly o 9,38 %. „Automobilky stále hlásí problémy s odbytem. Nižší poptávka zákazníků vedla ke snížení cen vozů v základní výbavě. Ty ve druhém čtvrtletí letošního roku zlevnily o 3,2 procenta,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Podle statistik SDA jsou dosavadním letošním vítězem autobusy. Nových jich letos zatím bylo registrováno o 83 kusů více než vloni (801 vs. 718), což představuje meziroční nárůst o 11,5 procenta. Za letošek si připisují meziroční nárůst také motocykly, kterých bylo zatím letos registrováno 13 879, což je o téměř 600 kusů více, než za srovnatelné období vloni. Zde nárůst činí 4,29 %.

Podobně jako registrace nových osobních automobilů poklesl za prvních sedm letošních měsíců také registrace ojetin, a to meziročně o pětinu na 84 538 vozů. Jejich průměrné stáří je podle SDA 10,7 roku, přičemž podíl vozidel starších deseti let překročil 53 procenta a vzrostl i podíl dovezených vozů starších 15 let. Těch je přes pětinu (21 procent).

Červencová nabídka automobilů se podle analýzy sítě autobazarů AAA Auto oproti předchozímu měsíci početně nerozrostla, ojetiny jsou ale starší a mají najeto více kilometrů. V červenci tak zákazníci mohli vybírat z celkové nabídky 109 000 ojetých vozů.

Zatímco v červnu se ojetiny prodávaly nejčastěji ve věku 9,5 roku, v červenci to byla již auta ve stáří 9,7 roku. Nájezd na tachometru se vyšplhal na 150 000 km, tedy o dalších tisíc kilometrů více než v červnu. Cena ojetin se v červenci pohybovala nejčastěji na 145 000 korun a meziročně tak stoupla o devět tisíc.

„Pandemie obrátila celý automobilový trh vzhůru nohama. Nevyráběla se auta a prodloužily se již tak dlouhé čekací doby na nový vůz. Kvůli tomu v nabídce chybí obzvláště zánovní automobily, o které je ještě větší zájem. Za vyšší věk nabízených vozů mohou i dovozy ze zahraničí, které na český trh přivážejí ještě starší a méně spolehlivá auta, než před pandemií,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny Aures Holdings, která provozuje síť autobazarů.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena