
Alarmující je však především to, že se o dvě procenta zvýšil podíl dovezených aut starších deseti let, a to na 53,2 %. Vlivem oslabení koruny došlo ke zdražení dovozů, řada domácností čelí finanční nejistotě či dokonce snížení rodinného rozpočtu, což přesunulo jejich zájem na levnější auta, a proto se do Česka začaly více dovážet starší vozy, což může mít negativní dopad na zestárnutí a zhoršení technického stavu českého vozového parku, jehož stáří letos poprvé překročilo hranici 15 let.
„Sehnat kvalitní ojeté auto se může ukázat jako těžší úkol než v předešlém roce. Kvůli kurzu koruny se do Česka budou dovážet levnější a méně kvalitní vozy, na kterých bude možné více vydělat. Ti, kdo si plánují koupit ojeté auto v dohledných měsících, by se měli po něm poohlédnout co nejdříve,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
V nabídce ojetých vozů se v prvních šesti měsících více než před rokem vyskytovala auta dovezená ze zahraničí, ať už v letošním roce nebo minulých letech. Podíl vozidel s tuzemským původem se meziročně snížil o dvě procenta na 51 %, stejnou měrou naopak narostl podíl aut z Německa. Auta ze zahraničí se prodávala v průměru jedenáct let stará, zatímco tuzemská byla v průměru sedm let od výroby. Dovezené ojeté vozy tedy vykazovaly o čtyři roky vyšší průměrné stáří, než česká auta.
Cena prodávaných aut se letos meziročně snížila o sedm procent z 228 000 Kč na 212 000 Kč, což je opět důsledek dovozu starších aut, menšího zastoupení aut s českým původem a především menšího zájmu lidí o koupi ojetého vozu. Ačkoli se zájem kupujících postupně vrací zpět, stále se nedostal na úroveň minulého roku. Odpovídá tomu také nabídka ojetých vozů, která byla na konci pololetí zhruba o pět procent menší, než v loňském roce.
Průměrná doba prodeje se meziročně prodloužila o 22 dní na 106 dní, kvůli čemuž stoupl podíl vozů s propadlou STK o tři procentní body na 21 %. Z hlediska paliva se na trh stále více vrací vozy s dieselovým motorem, které sice v případě ojetých vozidel nikdy neztratily nad benzinovými převahu, ale jejich podíl v minulosti klesal. Letos se jejich podíl vyšplhal o 3 procentní body na 55 %.
Ve snaze alespoň nějakého zisku přitom řada prodejců přistupovala ještě k dodatečným slevám. V následujících měsících se však očekává, že ceny půjdou opět nahoru. Pokles ve výrobě nových aut, nepříznivý kurz koruny pro dovozy aut a menší ochota lidí měnit častěji auto by se měly projevit menší nabídkou ojetých vozů, a to zejména mladých ojetin.
S dovozem starších aut a většímu zastoupení zahraničních ojetin na trhu, které jsou starší než české ojetiny, došlo v prvním pololetí u prodávaných aut i ke zvýšení průměrné hodnoty najetých kilometrů, a to o osm procent ze 154 000 km na 166 000 km. Skutečný kilometrový nájezd však bude vyšší, neboť u zhruba třetiny aut dochází k manipulaci s počitadlem najetých kilometrů.
Oblíbené zánovní ojetiny
Podle sítě autocenter AAA Auto je množství aut v nabídkách inzertních webů za první pololetí prakticky shodné se stejným obdobím loňského roku. Za šest měsíců letošního roku se na trhu nabízelo 48 867 aut do pěti let stáří a s nájezdem do 50 000 km, což je pouze 266 aut méně než za stejné období loni. Jejich cena však oproti loňsku vzrostla o 30 000 korun na průměrných 439 000 korun.
„Zánovní ojetiny jsou pro tuzemskou klientelu stále velmi populární a ani pandemie s jejich oblibou výrazně nezahýbala. Ekonomické výhody téměř nových aut jsou zcela nesporné. U běžných značek a modelů se úspora oproti novému autu pohybuje v průměru mezi 20 a 30 procenty, u prémiových a luxusních značek není výjimkou cena pod polovinou jejich původní hodnoty. Přitom jde zpravidla o auta, která budou ještě několik let v prodloužené tovární záruce od výrobce a servisní náklady jsou tak nižší, než u starších a používanějších ojetin,“ říká provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto Petr Vaněček.
Největší nabídka mladých ojetin je standardně v Praze a Středočeském kraji, nejméně jich naopak lidé nabízejí na Vysočině a na Karlovarsku. Téměř 60 % aut je nabízeno s benzinovými motory, necelých 33 % naopak využívá dieselové agregáty. Stejně jako ve všech ostatních segmentech automobilového trhu, i na poli zánovních aut vládne mladoboleslavská škodovka s více než dvou pětinovým podílem nabízených vozů.
Nebýt zločinců jako AAA,různých dovozců vraků z EU a podplacených techniků na STK,kteří za všimné legalizují dovezené vraky pak tu máme mnohem lepší ojetiny.Tak jsou to většinou pojízdné vraky,které už v zahraničí dosloužily.