Sehnat letos kvalitní ojeté auto bude těžší

Analýza
Trh prodeje osobních ojetých vozidel letos výrazně ovlivnila opatření spojená s koronavirem. Dovozy ojetých aut ze zahraničí klesly v prvním pololetí meziročně téměř o čtvrtinu (23 %), což znamená, že se do Česka dovezlo o 20 133 aut méně než loni. Celkově se během šesti měsíců dovezlo 69 026 ojetých vozidel, což bylo nejméně od roku 2014. Vyplývá to z informací společnosti Cebia.
Sehnat letos kvalitní ojeté auto bude těžší. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Alarmující je však především to, že se o dvě procenta zvýšil podíl dovezených aut starších deseti let, a to na 53,2 %. Vlivem oslabení koruny došlo ke zdražení dovozů, řada domácností čelí finanční nejistotě či dokonce snížení rodinného rozpočtu, což přesunulo jejich zájem na levnější auta, a proto se do Česka začaly více dovážet starší vozy, což může mít negativní dopad na zestárnutí a zhoršení technického stavu českého vozového parku, jehož stáří letos poprvé překročilo hranici 15 let.

„Sehnat kvalitní ojeté auto se může ukázat jako těžší úkol než v předešlém roce. Kvůli kurzu koruny se do Česka budou dovážet levnější a méně kvalitní vozy, na kterých bude možné více vydělat. Ti, kdo si plánují koupit ojeté auto v dohledných měsících, by se měli po něm poohlédnout co nejdříve,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

V nabídce ojetých vozů se v prvních šesti měsících více než před rokem vyskytovala auta dovezená ze zahraničí, ať už v letošním roce nebo minulých letech. Podíl vozidel s tuzemským původem se meziročně snížil o dvě procenta na 51 %, stejnou měrou naopak narostl podíl aut z Německa. Auta ze zahraničí se prodávala v průměru jedenáct let stará, zatímco tuzemská byla v průměru sedm let od výroby. Dovezené ojeté vozy tedy vykazovaly o čtyři roky vyšší průměrné stáří, než česká auta.

PSALI JSME:
Češi zatím letos za ojetá auta utratili o 27 miliard méně než vloni

Cena prodávaných aut se letos meziročně snížila o sedm procent z 228 000 Kč na 212 000 Kč, což je opět důsledek dovozu starších aut, menšího zastoupení aut s českým původem a především menšího zájmu lidí o koupi ojetého vozu. Ačkoli se zájem kupujících postupně vrací zpět, stále se nedostal na úroveň minulého roku. Odpovídá tomu také nabídka ojetých vozů, která byla na konci pololetí zhruba o pět procent menší, než v loňském roce.

Průměrná doba prodeje se meziročně prodloužila o 22 dní na 106 dní, kvůli čemuž stoupl podíl vozů s propadlou STK o tři procentní body na 21 %. Z hlediska paliva se na trh stále více vrací vozy s dieselovým motorem, které sice v případě ojetých vozidel nikdy neztratily nad benzinovými převahu, ale jejich podíl v minulosti klesal. Letos se jejich podíl vyšplhal o 3 procentní body na 55 %.

Ve snaze alespoň nějakého zisku přitom řada prodejců přistupovala ještě k dodatečným slevám. V následujících měsících se však očekává, že ceny půjdou opět nahoru. Pokles ve výrobě nových aut, nepříznivý kurz koruny pro dovozy aut a menší ochota lidí měnit častěji auto by se měly projevit menší nabídkou ojetých vozů, a to zejména mladých ojetin.

S dovozem starších aut a většímu zastoupení zahraničních ojetin na trhu, které jsou starší než české ojetiny, došlo v prvním pololetí u prodávaných aut i ke zvýšení průměrné hodnoty najetých kilometrů, a to o osm procent ze 154 000 km na 166 000 km. Skutečný kilometrový nájezd však bude vyšší, neboť u zhruba třetiny aut dochází k manipulaci s počitadlem najetých kilometrů.

PSALI JSME:
Digitální transformace: Trh ojetých aut projde největší změnou za posledních 20 let

Oblíbené zánovní ojetiny

Podle sítě autocenter AAA Auto je množství aut v nabídkách inzertních webů za první pololetí prakticky shodné se stejným obdobím loňského roku. Za šest měsíců letošního roku se na trhu nabízelo 48 867 aut do pěti let stáří a s nájezdem do 50 000 km, což je pouze 266 aut méně než za stejné období loni. Jejich cena však oproti loňsku vzrostla o 30 000 korun na průměrných 439 000 korun.

„Zánovní ojetiny jsou pro tuzemskou klientelu stále velmi populární a ani pandemie s jejich oblibou výrazně nezahýbala. Ekonomické výhody téměř nových aut jsou zcela nesporné. U běžných značek a modelů se úspora oproti novému autu pohybuje v průměru mezi 20 a 30 procenty, u prémiových a luxusních značek není výjimkou cena pod polovinou jejich původní hodnoty. Přitom jde zpravidla o auta, která budou ještě několik let v prodloužené tovární záruce od výrobce a servisní náklady jsou tak nižší, než u starších a používanějších ojetin,“ říká provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto Petr Vaněček.

Největší nabídka mladých ojetin je standardně v Praze a Středočeském kraji, nejméně jich naopak lidé nabízejí na Vysočině a na Karlovarsku. Téměř 60 % aut je nabízeno s benzinovými motory, necelých 33 % naopak využívá dieselové agregáty. Stejně jako ve všech ostatních segmentech automobilového trhu, i na poli zánovních aut vládne mladoboleslavská škodovka s více než dvou pětinovým podílem nabízených vozů.

PSALI JSME:
Každé páté dovezené ojeté auto je havarované. Je Česko vrakovištěm Evropy?

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru