
Až do včerejška kartel nebyl schopen nalézt společnou řeč, neboť Spojené arabské emiráty – jeden ze členů kartelu – se bouřily proti nastavení vlastní výchozí těžební kvóty, kterou měly za příliš nízkou.
Nyní však v důsledku dohody dojde k navýšení výchozí těžební kvóty Spojených arabských emirátů, ale i některých dalších zemí účastnících se jednání, včetně Saúdské Arábie a Ruska. Navýšení v případě Spojených arabských emirátů je však nižší, než jaké celek požadoval.
Cena pohonných hmot v ČR v důsledku rozporů v rámci kartelu a zdražování ropy prudce stoupá. Cena benzínu v ČR vylétla v minulém týdnu až na 33,74 koruny za litr, tedy nejvýše od října 2018. Cena ropy totiž v důsledku rozporu mezi těžaři vyskočila až na šestiletá maxima.
Tradiční těžaři ropy její vyšší cenu vítají, ale jen do jisté míry. Pokud je ropa dražší, Rijád či Moskva samozřejmě snáze hojí své veřejné rozpočty, krvácející v důsledku pandemie. Zároveň ale dražší cena ropy motivuje k těžbě americké břidličné producenty.
Těžba z břidlic je obvykle nákladnější, takže se právě vyplácí až od určité úrovně ceny ropy. Kartel OPEC a jeho spojenci si tedy příliš nepřejí dosažení této úrovně, neboť pak budou čelit nové konkurenci, jež je může připravit o nemalý tržní podíl. I proto byla dohoda pravděpodobná.
Čeští řidiči se tak po uzavření dohody naštěstí zřejmě nedočkají nárůstu cen benzínu nad 34 korun za litr a nafty nad 32 korun za litr. Při navýšení těžby ropy zůstane ve zbytku léta cena pohonných hmot pod těmito úrovněmi.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)