Analytik České asociace pojišťoven Petr Jedličkazdroj: Archiv

ROZHOVOR: Autonomní vozidla rapidně omezí smrtelné nehody, říká analytik pojišťoven Petr Jedlička

Samořiditelná auta rapidně omezí počet smrtelných nehod a za dvacet let budou zcela běžná. Vyřešit se ovšem budou muset eticko-právní otázky pro případ karambolů, změny čeká technická kontrola kvůli hackerům. V rozhovoru pro Finanční a ekonomický institut (FAEI.cz) to říká analytik České asociace pojišťoven (ČAP) Petr Jedlička, který s Janem Matouškem a Lukášem Houskou z ČAP představili novou studii k autonomním vozům.

Kdy se budou podle vašich předpokladů po našich silnicích prohánět auta, jejichž řidič si bude číst, dřímat, psát e-maily, nebo lidově řečeno šťourat v nose?
Nejoptimističtější scénář počítá s většinovým zastoupením autonomních vozidel ve vozovém parku v ČR už v roce 2037.

Myslíte si, že autonomní auta budou bezpečnější?
Lze očekávat pokles nehodovosti ze stávající 3,5 škody na sto vozidel na 0,5 škody. Vždyť třeba bezpečnostní pásy a další pasivní systémy zredukovaly počet usmrcených na 100 000 vozidel za necelých 50 let o více než 90 procent.
Popsali jsme tři možné scénáře postupného zavádění autonomních vozidel. První předpokládá, že v roce 2022 jejich zastoupení stoupne na dvojnásobek a dále do roku 2027 se navýší na 50 procent. Při naplnění těchto hypotéz by mělo docházet ke snížení škodní frekvence od 2. poloviny 20. let do konce 1. poloviny 30. let a další zásadnější redukce škodní frekvence lze očekávat v průběhu 40. let.
Střední scénář předpovídá také rychlejší zavádění polo autonomních vozidel, s jejich více než polovičním zastoupením na konci 30. let. Během 40. let pak scénář očekává, že polo autonomní vozidla budou postupně nahrazena plně autonomními vozidly. Z těchto předpokladů nejprve po roce 2025 škodní frekvence poklesne pod úroveň tří procent, avšak snížení pod úroveň jedno procento lze očekávat do konce 30. let.

Není vyloučen ještě rychlejší vývoj samořiditelných aut?
Třetí scénář vychází z toho, že poloautonomní vozidla by se začala dostávat na silnice ještě před rokem 2020 v intenzitě jednotek procent z celého portfolia. Kolem roku 2026 by dosáhla přibližně čtvrtinového zastoupení v celém vozovém parku. Koncem 20. let v tomto rychlém scénáři navíc nabydou plně autonomní vozidla přibližně 10procentní zastoupení a následně bude jejich podíl dále narůstat až k situaci většinového zastoupení plně autonomních nad polo autonomními vozidly kolem roku 2037.
Pokud by se tento scénář naplnil, došlo by k poklesu škodní frekvence nejprve na úroveň tří procent kolem roku 2020 a následně na úroveň 2,5 % v roce 2025, s další rychlou redukcí škodní frekvence pod úroveň jednoho procenta již na počátku 30. let.
Autonomní vozidla každopádně promění fungování pojišťoven. Lepší data o vybavenosti vozidel povedou ke spravedlivější ceně pojištění.

Zdroj: Česká asociace pojišťoven

Jak to, že bude cena pojistky spravedlivější?
Časem budou stávající postupy, kdy se při likvidaci hodnotí zavinění dopravní nehody ze strany řidičů vozidel, opouštěny. Stále větší roli u likvidace budou hrát technické znalosti, možnosti posouzení selhání systémů, jež nehodu způsobily, a s nimi spojená následná jednání o regresu vůči odpovídajícímu subjektu.

Co podle vás autonomní auta ještě změní?
S nástupem autonomních vozidel se bude muset proměnit i nastavení systému technické kontroly, která bude zahrnovat také odolnost vozidla proti kybernetickým rizikům. Moderní automobily generují řadu osobních údajů o řidiči, které mohou být snadno zneužitelné, proto bychom měli v budoucnu sledovat nejen technický stav vozidla, ale také například aktualizaci antivirového softwaru, adekvátnost hardwarového vybavení. Otvírá to také zásadní etické otázky.

Jaké etické otázky máte na mysli?
Autonomní vozidlo je robot se všemi důsledky. Podle pravidel robotiky nesmí ublížit člověku. Vznikne otázka, jak se budou systémy rozhodovat v krizových a neodvratných situacích: Zabít ostatní účastníky provozu a ochránit posádku nebo zabít posádku a vyhnout se ostatním účastníkům?
Je zde také riziko nevyježděnosti řidičů u poloautonomních vozidel, pokud řidič musí být připraven převzít řízení za horších podmínek.
Škody budou stále méně vznikat z porušení pravidel při řízení, ale výrazně více z důvodu chyby systémů. Prioritou bude i nadále odškodnění poškozených, ale následné hledání zavinění proces likvidace zcela promění. Likvidátor nebude zkoumat míru porušení pravidel provozu, ale zavinění hardwaru nebo softwaru. V autech budou ovšem také černé skřínky, které přinesou cenné informace o nehodovém ději pro likvidaci pojistných událostí.

To si vyžádá i změny zákonů?
Nová legislativa se prozatím zaměřuje zejména na povolovací řízení pro testování autonomních vozů v reálném provozu. Evropskou komisí byla vytvořena expertní skupina Gear 2030; v rámci podpory automobilového průmyslu se má zaměřit i na automatizované vozy. Z EU největší pokrok udělalo Německo, kdy od letošního června byl schválen zákon měnící zákon o silničním provozu, který připouští vozidla s vysoce nebo plně automatizovanou jízdní funkcí.

Jindřich Kolomazník

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *