
Designéři Škoda Auto se opět inspirovali bohatou historií automobilky a vytvořili další moderní interpretaci legendárních vozů. Vznikla tak i vize kupé 110 R přepracovaná v současném stylu Modern Solid. Jak automobilka upozorňuje, tyto interpretace historických vozů vznikly výhradně pro seriál Ikona v moderní podobě a nezobrazují jakékoli budoucí modely Škoda.
Škoda 110 R se bez debat stala skutečnou ikonou. Krásné kupé se ve své době stalo snem mnoha motoristů a dalo vzniknout i řadě závodních variant, které automobilce vynesly vavříny ze slavných závodů. Dodnes je „erko“ mezi nadšenci vyhledávaným veteránem. Jeho fanouškem je i Richard Švec, designér a člen týmu digitálního modelování ve Škoda Design.
Auta si kreslil od dětství a od té doby s tím nepřestal. „Mám rád elegantní auta, líbí se mi spojení čistých objemů s jednoduchými detaily, což 110 R jednoznačně splňuje,“ říká a dodává: „Také na mě zapůsobil přesah tohoto modelu do oblasti motorsportu.“ Jeho novodobá představa o tom, jak by mohla dnes Škoda 110 R vypadat, je vše, jen ne retro.
„Retro cestou jsem se vydávat nechtěl, mým cílem bylo přinést úplně novou podobu s promyšleným náznakem charakteristických prvků ‚erka‘. Chtěl jsem dosáhnout co nejinovativnějšího vzhledu vozidla,“ vypráví. Vystihnout charakter 110 R, aniž by se příliš obracel do minulosti, ale podle něj nebylo vůbec snadné.

„S jednotlivými prvky jsem musel pracovat velmi opatrně, abych k retru nesklouzl, ale abych současně zachoval identitu 110 R. Už od počátku se ukázalo, že nejdůležitější bude najít to správné objemové tvarování,“ vysvětluje designér. Jeho 110 R tak má opět elegantní tvary s velmi jednoduše řešenými plochami a minimem rušivých prvků.
Při hledání tvarů se Richard Švec rozhodl zdůraznit i přesah modelu do oblasti motoristického sportu, na což odkazují rozšířené blatníky i některé detaily, jako například ochranný rám v interiéru, kola s centrální maticí nebo žebrování v přední části kapoty. To je poklonou legendárnímu závodnímu vozu Škoda 130 RS.
V jeho vizi je moderní 110 R autem pro mladé řidiče, kteří jsou milovníky motorsportu, zároveň však chtějí elegantní vůz pro běžné používání. „Tvarování auta je hodně definované, bližší víc ke geometrickému přístupu než k organické tvorbě,“ popisuje autor vizuál vozu. Dominantní plochy odlehčují detaily, jako kontrastní tmavé provedení předního spoileru, prahů i zadního difuzoru.
Zajímavým prvkem je nasávací otvor pod zadním okénkem, který odkazuje na vstupy vzduchu k motoru u původního vozu. I tady by tento prvek mohl sloužit k chlazení. Švecova novodobé „erko“ je elektromobil a i ten musí do jisté míry s chlazením baterií a dalších prvků počítat. „Právě absence výraznějšího chladicího systému mi umožnila vytvořit co nejčistší tvary a plochy konceptu,“ říká.
Namísto toho, aby se snažil zachytit všechny charakteristické prvky modelu 110 R, designér se soustředil na modernizaci tématu sportovního kupé. Jeho vize tak dostala některé špičkové moderní prvky. Jde třeba o drobné kamery místo zpětných zrcátek nebo toho, že vůz nepřiznává hlavní světlomety. „Ty jsou schované pod kryty, které se v případě potřeby odsunou,“ vysvětluje Švec.
Právě světla jsou podle něj jedním z prvků, které prozrazují dobu vzniku vozu. Snaha o přenesení kulatých čelních lamp a zadní obdélníkové sdružené svítilny do nové podoby by koncept nasměrovala na retro vlnu. Namísto toho použil prvky, které jsou i pro značku Škoda velmi nové. „Vpředu i vzadu jsem pracoval s motivem Tech-Loop, tedy řešením konceptu Škoda Vision O,“ říká designér.
Vpředu jsou do panelu v kontrastním černém motivu zakomponovány jak veškeré potřebné senzory, tak i vertikální LED elementy, sloužící pro denní svícení, a také prosvětlené logo automobilky. Obdobný prvek je na zádi, kde se logo osamostatnilo a tvoří výrazný prvek v zadním panelu. Moderní podobu loga automobilky najdeme i na aerodynamických krytech kol nebo v zadních oknech.

Svou moderní vizi legendárního modelu vytvářel Richard Švec „po staru“. Základní proporce a tvary hledal skicováním na papír, celek pak ladil digitálně na počítači, ve kterém následně vytvořil i 3D model vozu. Ten celé vizi dodává na realističnosti. „Škoda 110 R je blízká mému srdci, obzvlášť díky jejímu dědictví v motorsportu,“ komentuje designér tvůrčí proces.
Díky tomu má jeho moderní 110 R svou duši, stejně jako ji měl původní vůz, který automobilka vyráběla v letech 1970–1980 v závodě v Kvasinách. Elegantní kupé Škoda 110 R vycházelo z tehdejšího sedanu Škoda 110. Jak bylo pro tehdejší modely Škoda typické, motor byl umístěný za zadní nápravou a přes čtyřstupňovou manuální převodovku poháněl zadní kola.
Šlo o posílenou verzi řadového čtyřválce s objemem 1 107 cm3 o výkonu 45,6 kW. Jen 880 kilogramů vážícímu a aerodynamicky vcelku dobře řešenému vozu to stačilo k maximální rychlosti 145 km/h. Škoda 110 R se stala i základem závodních vozů, nejprve extrémního prototypu 200 RS a poté velmi úspěšného speciálu 130 RS.