
Zvlášť zajímavou oblastí služeb je v letošním roce HORECA, která po dvou covidovou letech viděla šanci k návratu k normálu. Ten ovšem netrval dlouho, protože poslední tři měsíce byly pro restaurace a hotely spíše zklamáním, zohledníme-li sezónnost.
Meziročně sice přibylo zahraničních návštěvníků, avšak zase ubylo těch domácích, kteří se už v letní sezóně více poohlíželi zase po zahraničních destinacích. A to je ostatně vidět právě na tržbách cestovek.
Hotelům nicméně tržby alespoň meziročně vzrostly, i když jsou stále reálně více než 30 procent pod úrovní roku 2019. Restaurace tentokrát zažily pokles a jejich tržby se nacházejí asi 20 procent pod průměrem roku 2019.
Ve výsledcích služeb jsou patrné dvě tendence. Tou první je výrazný inflační nárůst tržeb, který poněkud maskuje reálnou situaci ve službách, zvláště tam, kde jsou cenové nárůsty nejvyšší (HORECA).
Druhým trendem, který je zde vidět, je postupné opadávání poptávky v důsledku změny chování spotřebitelů. Rychlý propad kupní síly se nemůže na vývoji ve službách neprojevit časem ještě větší silou, než doposud.
Celkově z čísel ze služeb vyplývá, že z pohledu reálných tržeb jsou zřejmě již za vrcholem. Hrozící recese se odrazí i na jejich výkonech a jediným, co je může v tuto chvíli podpořit, je silnější zahraniční cestovní ruch. Alespoň potud, pokud bude kompenzovat úbytek toho domácího.
Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com