
Zároveň došlo k dalšímu mírnému poklesu podílu spotřebitelů, kteří se domnívají, že pořizovat velké nákupy nyní není vhodné. Průzkum tak potvrdil naše očekávání, že nálada domácností by se měla pomalu zlepšovat, s čímž by měla růst i jejich ochota utrácet. Přispívat by k tomu měl i letošní růst mezd.
Hůře naopak dopadl průzkum mezi podnikateli. Jejich důvěra poklesla a je nejnižší od června 2020. Firmy očekávají útlum tempa růstu výrobní činnosti a také pokles zaměstnanosti. Zde se ale může trend obrátit, alespoň pokud bychom se podívali na vývoj podobných ukazatelů v Německu, které je pro domácí výrobní podniky významným partnerem.
Tam naopak pozorujeme nárůst optimismu, ať už jde o objemy výroby či vývoj zaměstnanosti. Firmy sázejí na rozvolnění pandemické situace v Číně a s tím spojené oživení zahraniční poptávky a také na nižší ceny energií.
Autorka je ekonomka Komerční banky
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com