Spotřebitelé se oklepávají z energetické krize, důvěra podnikatelů klesla

Únorový konjunkturální průzkum ukázal, že nálada mezi spotřebiteli se v únoru již podruhé v řadě výrazně zlepšila. Stále sice zůstává pod svým dlouhodobým průměrem, zároveň je ale nejvyšší od loňského února. Domácnosti se již méně obávají zhoršení své finanční situace, menší vrásky jim dělá i další vývoj ekonomické situace.
Nálada domácností by se měla pomalu zlepšovat, s čímž by měla růst i jejich ochota utrácet. Přispívat by k tomu měl i letošní růst mezd. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zároveň došlo k dalšímu mírnému poklesu podílu spotřebitelů, kteří se domnívají, že pořizovat velké nákupy nyní není vhodné. Průzkum tak potvrdil naše očekávání, že nálada domácností by se měla pomalu zlepšovat, s čímž by měla růst i jejich ochota utrácet. Přispívat by k tomu měl i letošní růst mezd.

Hůře naopak dopadl průzkum mezi podnikateli. Jejich důvěra poklesla a je nejnižší od června 2020. Firmy očekávají útlum tempa růstu výrobní činnosti a také pokles zaměstnanosti. Zde se ale může trend obrátit, alespoň pokud bychom se podívali na vývoj podobných ukazatelů v Německu, které je pro domácí výrobní podniky významným partnerem.

Tam naopak pozorujeme nárůst optimismu, ať už jde o objemy výroby či vývoj zaměstnanosti. Firmy sázejí na rozvolnění pandemické situace v Číně a s tím spojené oživení zahraniční poptávky a také na nižší ceny energií.

Autorka je ekonomka Komerční banky
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena