
Podle srpnových dat očištěných o kalendářní vlivy došlo k meziročnímu růstu maloobchodních tržeb o 1,6 procenta. Ke zvýšení tržeb o tři procenta došlo u nepotravinářského zboží. Mírný růst o půl procenta byl zaznamenán u potravin. Naopak mírný pokles tržeb o 0,2 procenta doprovázel prodej pohonných hmot.
Nejvyšší zájem přetrvával o nákupy zboží přes internet a zásilkové služby, kde byl vykázán růst tržeb o 14 procent. Oproti předchozím měsícům bylo patrné, že se lidé vrátili do kamenných prodejen. Nicméně je zřejmé, že koronavirová krize urychlila přesun z reálného do virtuálního světa. Na tom se již pravděpodobně nic nezmění ani po konci pandemie.
Tržby ve specializovaných prodejnách, kde lidé nakupují počítače a komunikační zařízení, vzrostly o 4,6 procenta. To souvisí s nutností více pracovat prostřednictvím internetu. Lidé i firmy si potřebují lépe vybavit své kanceláře, aby mohli využívat moderní software a aplikace.
Naopak tržby za prodej oděvů a obuvi klesly o 5,3 procenta. Koronavirus výrazně snížil poptávku po nákupu formálních oděvů, protože vedl k častějšímu využívání práce na home office. Oděvním a obuvním společnostem rovněž uškodil propad cestovního ruchu, protože turisté tvoří významnou část poptávky.
Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)