Star Wars, Batman a Disney. I Lego musí inovovat

Nejznámější výrobce hraček na světě, dánská firmy Lego, také musí sledovat módní trendy a jít s dobou. Řada Technic dříve připomínala spíše vyučovací pomůcky pro fyziku, říká Milan Reindl, jediný český designér těchto technických stavebnic, dnes se ale tyto modely blíží podobou svým reálným předlohám. Takže by nemělo překvapit, že si letos v Kladně, kde je jedna z evropských továren Lego, troufli postavit plně funkční model sportovního vozu Bugatti Chiron v životní velikosti.
Takhle vypadaly stavebnice Lego v roce 1954. Jak vypadají dnes, ví zřejmě většina rodičů a dětí. Foto: Lego

Od vzniku populární stavebnice Lego letos uplynulo přesně šedesát let. Výroba původních dřevěných stavebnic začala v malé truhlářské dílně již v roce 1949, ale první stroj na lisování plastu zakoupila rodinná firma až o několik let později. A spolu s ním získala – jako vzorek – i kostičky vylisované z plastu.

Tak, jak se mění herní nároky dětí, snaží se i v Dánsku sledovat nejnovější technologické trendy, aby jejich výrobky držely krok a přizpůsobily se s dobou měnícím se hracím návykům.

S kostkami si hrají hlavně děti, ale Lego nezapomíná se ani na odrostlejší. A tak se ve speciálních sériích vyrábějí stavebnice pro dospívající i pro dospělé fanoušky, tzv. Afoly (Adulf Fan Of Lego, pozn. red.).

I přes zavádění nových řad se základní série stavebnic pořád drží na špici obliby a patří mezi nejprodávanější. Lego Duplo, Lego City, Lego Creator a Lego Friends tak odolávají technologickým, filmovým i módním novinkám.

K vyšším prodejním obratům přispívají i filmové hity – v září loňského roku byl do kin uveden film The Lego Ninjago, jenž podpořil prodejnost stejnojmenné řady. A populární se stávají i série, které vznikly ve spolupráci s externími filmovými partnery – jako jsou Lego Disney Princess a Lego Star Wars.

PSALI JSME:
Děti na dluh. Češi si berou půjčky, aby svým potomkům splnili jejich přání

Kostičky na dálkové ovládání

Na první pohled jednoduché plastové kostky si dokázaly za několik desítek let podmanit celý svět. Technologie sice vládne světem a válcuje některá herní odvětví, dánský výrobce ale hledá inovativní způsoby, jak spojit Lego stavebnici s moderními technologiemi. A daří se jí to dobře. Důkazem je například aplikace Lego Life, jež byla v roce 2017 spuštěna v několika zemích včetně Česka.

Unikátní sociální platforma, pomocí níž mohou děti ze všech koutů světa sdílet svou vášeň pro Lego, si vloni stáhlo více než pět milionů uživatelů. A společnost Lego se nebála vykročit dál: V loňském roce představila další žhavou novinku – řadu Lego Boost aneb stavebnici s nejrůznějšími senzory. Děti mohou stavět roboty, které si následně i naprogramují. Integrace digitálních zážitků do fyzické hračky nikdy nebyla jednodušší!

„Našim cílem je inspirovat děti a rozvíjet jejich dovednosti. A chceme toho dosáhnout právě pomocí zavádění nových kreativních Lego prvků, jež osloví děti po celém světě. Abychom toho dosáhli, tak musíme stále přicházet s nápady a inovacemi,“ líčí směr dánského výrobce regionální PR a Event manažerka Andrea Faflíková.

Pokud se chce skupina Lego vrhnout do přípravy a designu nových výrobků, provede nejprve analýzy a výzkumy zaměřené na všechny fáze vývoje produktu. Samozřejmě se to neobejde bez názorů dětí. „Bez dětí bychom neexistovali, tvoří totiž naší hlavní cílovou skupinu. Pokud tedy vidíme, že mají zájem o zvířata či dopravní prostředky, pak není důvod je nevyslyšet a nezaplnit regály v obchodech jejich oblíbenými motivy,“ uvádí Faflíková.

Sporťák z kostek. Čeští designéři letos ohromili světovou veřejnost. Postavili totiž plně funkční model sportovního automobilu Bugatti Chiron v měřítku 1:1. Váží 1,5 tuny, na jeho stavbu použili přes milion dílků stavebnice Lego Technic a pohání jej výhradně elektromotorky Lego. Do kokpitu vozu, v němž nebyla použita ani kapka lepidla, usedl při testovací jízdě bývalý britský profesionální závodní pilot a současný testovací pilot automobilky Bugatti Andy Wallace, který s replikou sporťáku dosáhl rychlosti až 20 km/h.


Designéři, tvůrci herních zážitků

Velmi důležitá a stěžejní je tedy práce designérů. Svými návrhy totiž usilují o zpestření a rozšíření zábavy. Své o tom ví i Milan Reindl, bývalý učitel a jediný český designér stavebnic Lego Technic. Kostky Lego mu v dětství učarovaly natolik, že se v dospělosti rozhodl k radikálnímu kroku a napsal do dánského sídla firmy. Skládání stavebnic po nocích se zúročilo a od roku 2012 se naplno a profesionálně věnuje své vášni. Položili jsme mu několik otázek.

Milan Reindl. Foto: Lego

Jak moc se změnila design a výroba stavebnice za posledních několik let?
Lego Technic bylo dříve víc o kostrách automobilů a strojů, do kterých bylo přímo vidět na převody a dané funkce. Připomínalo spíše vyučovací pomůcky pro fyziku. V současné době mají modely mnohem méně děr a vypadají více jako jejich reálná předloha. I celkový design speciálních dílů doznal na přelomu milénia velkých změn.

Tlačí se i zde na úspory?
Jako každý výrobek i model má svůj rozpočet, ale nikdy by se nemělo stát, že jím bude ohrožen zážitek ze stavby nebo následné hry ani celková kvalita produktu. Mottem společnosti totiž je: „Jen to nejlepší je dost dobré“.

V dnešní době lidé často propadají sběratelské mánii, přitom cena lepších modelů Lega šplhá k desítkám tisíc. Navrhujete i limitované edice pro vášnivé sběratele?
Společnost nabízí celou škálu výrobků – od těch pro začínající stavitele, až po modely oslovující již zdatné stavitele. Naše oddělení v roce 2016 rozjelo sérii exkluzivních super automobilů, které se běžným modelům řady Technic vymykají svou velikostí, způsobem balení i množstvím unikátních dílů. Prvenství náleží Porsche 911 GT3RS. Na začátku června se k němu připojil Bugatti Chiron s téměř 3700 dílky, šestnáctiválcovým motorem a sekvenční převodovkou.

VIDEO: Tohle promo video ke sporťáku z Lego kostek už viděly dva miliony lidí.

VIDEO: Dva miliony lidí viděly i video, jak Bugatti Chiron v Kladně vznikalo.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …

95 svateb a jeden pohřeb

Názor
S velkým zájmem jsem v uplynulých dnech sledoval více či méně odbornou diskusi na téma, zda je správce daně …

Kryje Airbnb daňové úniky?

Pronajímatelé nemovitostí napojení na platformu Airbnb se, jak se zdá, do placení daní nehrnou. Centrála se zase …
Rolovat nahoru