Starou žlutou tramvají k lisabonskému hradu. Vyplatí se přivstat

Reportáž
Portugalské hlavní město Lisabon leží v kopcovité krajině. Úžasný výhled na historické centrum nebo na širokou řeku Tejo, která zde ústí do Atlantského oceánu, se nabízí z hradeb a věží hradu svatého Jiří. A dojet k němu můžete historickou žlutou tramvají.
Popisek: Hrad svatého Jiří je jednou z nejvyhledávanějších památek v Lisabonu. Foto: Petr Starý/FAEI.cz

Lisabon je turisticky mimořádně atraktivním místem, kde je stále co dělat a co navštěvovat. Ostatně to dokládají velké počty cestovatelů včetně Čechů, kteří největší portugalské město „zaplavují“ ještě před začátkem hlavní turistické sezóny.

Proto se vyplatí před návštěvou nejvyhledávanějších míst přivstat, díky čemuž se vyhnete tlačenicím a frontám. Platí to rovněž o dvou atrakcích, které se dají spojit v jeden velký zážitek: Návštěvě hradu svatého Jiří, do jehož blízkosti je možné dojet starou žlutou tramvají.

Úzkokolejkou do kopce

Portugalská metropole nabízí svým návštěvníkům mimo jiné také několik pozoruhodných technických památek a zajímavostí. A mezi ně patří i historické tramvaje. Nejvyhledávanější jsou ty žluté, které se staly jedním ze symbolů Lisabonu. Můžete si ji mimochodem odvézt domů coby suvenýr v nepřeberném množství podob – od malých modelů až třeba po vyobrazení na hrníčku.

Hlavní vchod do hradního areálu. Foto: Petr Starý/FAEI.cz

Žlutá tramvaj nese číslo 28 a můžete s ní projet vlastně celým historickým centrem. Další tramvaje jsou červené a modré. Takřka po celý den jezdí žlutá tramvaj poměrně nacpaná, proto se opravdu vyplatí zkrátit si o něco spánek a vyrazit na jednu ze zastávek o něco dříve. Nejen, že se nebudete tlačit ve frontě, ale ještě si jízdu více vychutnáte.

My jsme na zastávku dorazili po deváté a nakonec nás ve žlutém voze jelo pět. Lisabonská tramvajová síť je vlastně úzkokolejka. Jezdí tu už od roku 1873, kdy je ještě táhli koně a později jezdily na páru. A jejich rozchod byl 143,5 centimetru, na současných 90 centimetrů se přestavěly roku 1888. Na počátku 20. století se všechny linky elektrifikovaly.

Jízdenku je možné si zakoupit přímo u řidiče. My jsme si ale už na letišti pořídili takzvanou Lisabonskou kartu (Lisboa Card), která následně umožňuje vstup do většiny nejzajímavějších památek a také jízdu městskou hromadnou dopravou včetně tramvají a metra. Pro dospělého stojí na jeden den (24 hod.) 22 eur, na dva dny (48 hod.) 37 eur a na tři dny (72 hod.) 46 eur. A rozhodně se nám vyplatila.

Legendární žlutá tramvaj číslo 28. Foto: Petr Starý/FAEI.cz

Samotná jízda tramvají je samozřejmě velkým zážitkem. Vůz se proplétá mnohdy hodně úzkými uličkami historického jádra a pomalu stoupá do mírného kopečka. Venku se zastavují turisté a tramvaj si fotografují nebo natáčejí.

Tramvají, autobusem, pěšky

Žlutá tramvaj má konečnou nedaleko hlavní brány Hradu svatého Jiří. Pomalou chůzí k ní dojdete tak za deset minut. Samozřejmě platí, že se k hradu, který se tyčí východně od centra Lisabonu, dostanete rovněž pěšky nebo autobusem číslo 734, který má zastávku kousek od hlavní brány.

Opět se vyplatí být tady o něco dříve. Dorazili sice nedlouho po otevírací době, ale už tak před námi stálo ve frontě u pokladny několik desítek turistů. Když jsme hrad asi po hodině opouštěli, měla už fronta několik stovek metrů.

Procházka po hradbách. Foto: Petr Starý/FAEI.cz

Nutno poznamenat, že hrad je jednou z mála památek, kde Lisabonská karta neplatí, takže musíte zaplatit vstupné. Pro dospělého vyjde na 15 eur, děti do 12 let mají vstup zdarma, mladí do 25 let zaplatí 7,5 a senioři 12,5 euro.

Statečný rytíř Martin

Hradem svatého Jiří, respektive Castelo de São George doslova procházely dějiny. Nejstarší osídlení je doloženo už ze 7. století. Následně se zde vystřídali Římané nebo Maurové, kteří v těchto končinách zůstali po staletí.

Hrad dnes obývají pávi, kteří patří mezi nejfotografovanější atrakci. Foto: Petr Starý/FAEI.cz

To se ovšem změnilo roku 1147, kdy byli vyhnáni křižáckými vojsky, které povolal první portugalský král Alfons I. Tehdy byl hrad podle pověsti dobyt především díky odvaze králova rytíře Martina, který vlastním tělem Maurům zabránil v zavření brány.

Následně se stal hrad sídlem portugalských králů, byl několikrát přestavován a zvelebován. Odehrály se zde i významné historické události včetně slavnostního přivítání slavného mořeplavce Vasca da Gamy po jeho návratu z Indie v roce 1499.

Výhled na centrum Lisabonu. Foto: Petr Starý/FAEI.cz

Nedlouho poté ale král Manuel I. hrad opustil, protože ho pokládal za nemoderní a nepříliš pohodlný. Nechal si proto postavit nové sídlo – Palácio da Ribeira. Ničivé zemětřesení v roce 1755 ale palác zcela zdemolovalo a poškodilo také samotný hrad. S rekonstrukcí se začalo až za druhé světové války, areál byl ale kompletně opraven a zpřístupněn veřejnosti až poměrně nedávno.

Červený most a socha Krista

Z hradu jsou úžasné vyhlídky na celý Lisabon včetně úchvatného červeného Mostu 25. dubna, který je nápadně podobný slavnému mostu Golden Gate v americkém San Franciscu. Pochází z roku 1966, kdy se stal součástí obchvatu Lisabonu.

Červený most a nad ním socha Krista. Foto: Petr Starý/FAEI.cz

Vidět je rovněž da druhém břehu řeky Tejo nad červeným mostem vysoká socha Krista, která stojí na vysokém útesu nad městem Almada. Podoba se sochou Krista v Rio de Janeiru také není náhodná. Brazilská socha totiž posloužila jako předloha.

Z lisabonského hradu je celá portugalská metropole jako na dlani, vidět je dobře i na protilehlé kopečky. Projít je možné prakticky celý areál, vyjít i na hradby a objevovat nové pohledy na město a nejbližší okolí.

PSALI JSME:
Kam to v Česku láká turisty nejvíc?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB