Svět má o české pivo čím dál větší zájem

Od ledna do září se meziročně zvýšil vývoz českého piva do zahraničí o 4,33 procenta. Oproti tomu produkce pivovarů pro tuzemský trh se za prvních devět měsíců roku snížila oproti stejnému období vloni o 3,16 %. Pokračuje tak dlouhodobý trend, kdy se stále méně pije točené pivo v restauracích a hospodách.
V hospodách se pivo pije čím dál méně, o to víc se vyváží. Foto: Pixabay

Za nižší produkcí českých pivovarů pro tuzemský trh může především počasí. Vloni totiž bylo mimořádné horko, což pomohlo rekordním prodejům. Letos už ovšem takové teplo nebylo. I tak je tuzemská spotřeba s menšími meziročními výkyvy na zhruba stejné úrovni.

„Tuzemský trh je dlouhodobě stabilní, co nám však dělá starosti, je pokračující odklon od pití čepovaného piva v restauracích a hospodách. Zatímco ještě v roce 2009 drželo čepované s přehledem prim, vloni se jeho podíl snížil už na 38 procent a pokles pokračuje. V prvních devíti měsících letošního roku byl podíl piva čepovaného ze sudů a tanků na celkové tuzemské spotřebě 37 procent,“ řekla Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.

Pivovary se proto snaží tradici české hospody bránit a rozvíjet. Lidé z pivovarského oboru připomínají, že chození „na jedno“ bylo odedávna společenským fenoménem. V hospodách a restauracích se od nepaměti navazovaly a upevňovaly mezilidské vztahy, řešily se problémy nebo domlouvala spolupráce – když někdo potřeboval řemeslníka, zašel do hospody. Nejvýznamnější aktivitou, jejímž smyslem je tuto tradici podporovat, jsou zářijové Dny českého piva, které se v posledních letech začínají prosazovat i do zahraničí.

PSALI JSME:
Pivo v tomto desetiletí zdražuje o zhruba 14 procent

Pivní export

Na co se české pivovary mohou spolehnout, to je export. Vloni tvořil už téměř 25 procent celkového výstavu, a jak je patrné z průběžných údajů, jeho podíl letos opět o něco povyroste. Kam všude se české pivo vyváží?

„Jednodušší by bylo říci, kam se nevyváží. Zjednodušeně řečeno – z celkových zhruba dvou stovek existujících států jich české pivo zatím nenakupuje asi šedesát. Do této skupiny samozřejmě patří muslimské země, i když i ty projevují zájem alespoň o nealkoholická piva nebo sladové nápoje. Jsou to ale složité trhy. Nejvíc české pivo chutná Slovákům, Němcům a Polákům,“ řekl nedávno v obsáhlém rozhovoru pro portál Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

Mimo Evropskou unii se podle něho výrazně zvyšuje v posledních letech vývoz do Ruska. „Ze zemí, které se z hlediska exportu dají považovat za exotické, nejvíce rostou Jižní Korea nebo Vietnam. Jen v roce 2018 přibylo sedm nových exportních destinací, mezi nimi i Antarktida. Je to zásluha českých výzkumníků, kteří české pivo vyvezli na nejchladnější kontinent a příležitostně jím hostili zahraniční kolegy. Sami jsme o tom nevěděli, vypátrala to jedna novinářka,“ poznamenal Šámal.

PSALI JSME:
Český pivní export zasáhl i Antarktidu

Například plzeňský Prazdroj vloni vyvezl do zahraničí rekordních 4,3 milionů hektolitrů, což je o 4,5 procent více než v předchozím roce. „Výrazně posilujeme nejen v evropských zemích, ale také v Rusku a východní Asii. Jižní Korea je nyní naším třetím největším exportním odbytištěm, daří se nám ale také v Japonsku,“ řekl generální ředitel Plzeňského Prazdroje Grant Liversage.

Rekordní export v loňském roce zaznamenal rovněž například budějovický Budvar. Vůbec poprvé v historii vyvezl za hranice Česka přes milion hektolitrů piva. Největší objem putoval do Německa, mezi největší odběratele patří rovněž Polsko, Rusko, Slovensko a Velká Británie.

Oblíbené ležáky

Polovinu „pivní“ spotřeby v tuzemsku tvoří ležáky, tedy spodně kvašená piva – jedenáctky a dvanáctky, přičemž jejich obliba mírně posiluje. Přibližně 45 procent připadá na lehčí výčepní piva. Zbývajících 5 procent tvoří kategorie nealkoholických piv, pivních mixů a pivních speciálů.

Přestože jde o relativně malý objem, je v této kategorii čilý pohyb. Každoročně se objevují desítky nových variant ovocných mixů v nealkoholických i nízkoalkoholických variantách, pivovary vaří speciální piva při nejrůznějších příležitostech – například na Vánoce.

PSALI JSME:
Ženy a pivo? Pijí ho dokonce více než muži

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.