Tesla na křižovatce. S robotaxi ji čeká buď triumf, nebo tragédie

Zřejmě nikdy v historii automobilového průmyslu se neodehrál takový mediální humbuk, jako v neděli, kdy bylo v texaském Austinu nasazeno deset samořiditelných taxíků společnosti Tesla. Nešlo ani tak o bombastické spuštění projektu, které Elon Musk tak dlouho sliboval, ale o „pečlivě monitorované testování robotického taxi v omezené zóně“, jak uvedla agentura Reuters.
Podle Muska budou autonomní vozidla Tesla Model Y jezdit v Austinu pouze v omezených oblastech, budou se vyhýbat špatnému počasí a náročným křižovatkám a budou mít teleoperátory, kteří zasáhnou v případě problémů. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Podle Muska budou autonomní vozidla Tesla Model Y jezdit v Austinu pouze v omezených oblastech, budou se vyhýbat špatnému počasí a náročným křižovatkám a budou mít teleoperátory, kteří zasáhnou v případě problémů. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Jak připomněl Jacob Falkencrone, vedoucí oddělení investiční strategie Saxo Bank, Musk už v roce 2019 prohlásil, že do roku 2020 bude po městských ulicích jezdit milion robotaxi. „Termín uplynul bez povšimnutí, aniž by se do provozu dostalo jediné auto,“ podotkl.

Další Muskův ambiciózní plán počítal s říjnovým termínem loňského roku, kdy měla být představena futuristické robotaxi bez volantu Cybercab, speciálně navržené pro sériovou výrobu v roce 2026. „Jenže blížící se uvedení na trh však stále závisí na konvenčních modelech Y, což podtrhuje propast mezi sliby a realizací,“ uvedl Falkencrone.

Pojďme si zrekapitulovat, co se v neděli stalo. V neděli brzy ráno byly v austinské čtvrti zvané South Congress spatřeny vozy Tesla, kde na sedadle řidiče neseděl nikdo, avšak sedalo spolujezdce bylo obsazeno. Jízdy probíhaly v omezené zóně.

Britský deník Finacial Times upřesnil, že na straně spolujezdce seděl kvůli bezpečnosti zaměstnanec automobilky. To nezní nijak zvlášť lákavě; navíc byla zpočátku služba přístupná pouze vybrané skupině influencerů na sociálních sítích. „Jízdy jsou nabízeny za paušální poplatek 4,20 dolaru,“ uvedl Musk na síti X.

Proč se dějištěm nejnovějšího mediálního humbuku stal právě texaský Austin? Protože právě toto město je sídlem Muskovy automobilky poté, co sem přesídlila z Kalifornie. Zlí jazykové tvrdí, že to bylo hlavně kvůli méně přísné regulaci a legislativě.

„Kalifornská povolení se těžko získávají a snadno se ztratí. V Texasu se povolení snadno získává a snadno ztratí,“ shrnul lapidárně rozdíl mezi regulacemi autonomních vozidel v obou amerických státech profesor práva na Univerzitě Jižní Karolíny Bryant Walker Smith, který se zaměřuje na autonomní řízení.

Texaský zákon z roku 2017 výslovně zakazoval městům regulovat autonomní vozidla. To se ale právě teď, a nikoliv bez souvislosti z 22. červnem, změnilo. Texaský guvernér Greg Abbott, republikán, podepsal minulý pátek zákon, který k provozování samořiditelných vozidel vyžaduje státní povolení.

Nový zákon, který nabude účinnosti na začátku září, vyžaduje, aby provozovatelé autonomních vozidel získali schválení od Texaského ministerstva motorových vozidel, než začnou provozovat vozidla na veřejných komunikacích bez lidského řidiče. A dává státním orgánům pravomoc odejmout povolení provozovatelům, které považují za veřejné nebezpečí.

Zákon také vyžaduje, aby provozovatelé poskytovali informace o tom, jak mají záchranné složky postupovat s jejich autonomními vozidly v nouzových situacích. Požadavky zákona na povolení „autonomního motorového vozidla“ nejsou přísné, ale vyžadují, aby firmy prokázaly, že jejich vozidla mohou být provozována legálně a bezpečně, uvedl Reuters.

„Tesla čelí intenzivní kontrole ze strany zákonodárců, regulačních orgánů a zastánců veřejné bezpečnosti. Demokratičtí zákonodárci v Texasu veřejně vyzvali Teslu, aby odložila spuštění až do 1. září, kdy vstoupí v platnost nové bezpečnostní zákony, a zdůraznili vážné obavy ohledně adekvátnosti současných bezpečnostních standardů Tesly,“ dodal Jacob Falkencrone ze Saxo Bank.

Letos v květnu americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) zaslal společnosti Tesla seznam otázek týkajících se spuštění robotaxi v Austinu. Úřad se zajímal o tom, jak firma zasáhne, pokud se něco pokazí, jak bude hlásit nehody a jak se bude vypořádávat s nepříznivými povětrnostními podmínkami.

Tentýž úřad navíc aktivně vyšetřuje autonomní systémy řízení Tesly po několika incidentech, včetně tragické smrtelné nehody v Arizoně, při které sehrál svou roli klíčový software automobilky nazývaný Full Self-Driving (FSD) jenž je součástí technologie používané v robotických taxících Tesly. Mluvčí NHTSA listu Guardian sdělil, že „agentura obdržela odpověď od Tesly a že ji právě přezkoumává“.

Britský deník také připomněl, že automobilka se stala předmětem četných vyšetřování a soudních sporů ohledně bezpečnosti softwaru, který umožňuje majitelům jejích vozidel řídit bez použití rukou. Podle deníku Washington Post došlo k nejméně 17 úmrtím a pěti vážným zraněním v souvislosti s technologií FSD.

NHTSA, napsal Guardian, vyšetřuje četné nehody, u kterých agentura tvrdí, že plně autonomní software byl ovlivněn povětrnostními podmínkami, jako je oslnění sluncem, mlha, prach a tma, včetně jedné nehody, která měla za následek smrt chodce.

„Navzdory svému názvu systém plně autonomního řízení stále vyžaduje, aby člověk seděl na sedadle řidiče a věnoval plnou pozornost – na rozdíl od taxíků Waymo od Googlu,“ připomněl v souvislosti s vyšetřováním Muskových tvrzení o schopnostech autopilota a systémů „plně autonomního řízení“ od Tesly deník Financial Times.

To, že Muskovo robotaxi vstoupilo v Austinu na přeplněný trh, protože se zde už delší čas na ulicích prohánějí například robotické taxíky společnosti Waymo, vlastněné mateřskou společností Googlu Alphabet, je jen dílčím problém.

Ten klíčový se zdá být v prvotním nastavení bezpečnostních standardů. Na internetu koluje řada videí, jak lze Teslu, která se spoléhá jen na kamery, ošálit například optickými triky a klamy. „Musk ale tvrdí, že to bude bezpečné a mnohem levnější než lidarové a radarové systémy, které používá konkurence,“ napsala agentura Reuters.

Konkurenti Tesly, včetně společností Waymo a Zoox, kterou vlastní Amazon, kromě lidarů a radarů používají systémy vzdáleného monitorování s podpůrným personálem schopným zasáhnout a navést vozidlo, které zastavilo kvůli překážce nebo nehodě. „Na rozdíl od Tesly nemají ve vozidle bezpečnostního řidiče,“ porovnal deník Finacial Times.

„Tesla žádným způsobem neprokázala, že její systém je schopen dosáhnout takové přesnosti a spolehlivosti, která by byla nezbytná pro nasazení v různých jízdních podmínkách,“ řekl britskému deníku Bryant Walker Smith, docent na Univerzitě Jižní Karolíny.

Technologie Tesly se spoléhá pouze na sadu kamer namontovaných na jejích vozidlech, ve srovnání s dražšími radarovými a lidarovými senzory, které používá konkurence. Podle Muska tento přístup umožní automobilce rozšiřovat službu rychleji a za nižší ceny.

„Příležitosti, které nabízí podnikání Tesly v oblasti robotických taxi, je lákavé,“ vysvětlil expert Saxo Bank Jacob Falkencrone. Obrovská globální flotila Tesly podle něj nabízí okamžitý potenciál proniknutí na trh a schopnost rychle transformovat miliony vozidel na výnosná robotická taxi prostřednictvím aktualizací softwaru.

„Navíc jednodušší autonomní systém Tesly založený na kamerách nabízí jasnou nákladovou výhodu, která potenciálně umožňuje rychlou expanzi a vyšší ziskovost na jedno vozidlo. Úspěšné spuštění robotaxi by výrazně diverzifikovalo model výnosů společnosti Tesla a přidalo by cenné opakující se zdroje příjmů prostřednictvím softwarových mobilních služeb,“ doplnil.

Autonomní taxíky v Austinu testují také společnosti Amazon a Volkswagen. Tyto firmy zvolily pomalejší přístup k vývoji technologie autonomních vozidel, přičemž najíždějí stovky tisíc kilometrů, aby zmapovaly městské ulice, a trénují svůj software tak, aby se vyhýbal chodcům, cyklistům a neočekávaným událostem na silnicích.

Také společnosti Waymo a Cruise od GM, které již provozují rozsáhle testované autonomní flotily, zaujímají opatrný přístup, který ostře kontrastuje s agresivní strategií Tesly, dodává Falkencrone ze Saxo bank. „Zda se robotaxi stanou triumfem nebo tragédií Tesly, záleží zcela na úspěšné realizaci projektu,“ uzavírá.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek