Tesla na rozcestí. Její oblíbenost se propadala na minimum

Tesla, která přinesla revoluci v automobilovém průmyslu a následně určovala tempo inovací, dominovala trhu elektromobilů přes deset let. V roce 2025 na ni však číhá cesta plná nejistot. Firma čelí propadu tržeb, rostoucí konkurenci a čím dál ostřejší kritice Elona Muska, jehož vliv – kdysi nepopiratelný přínos – dnes může být spíše na škodu.
Evropský trh s elektromobilitou je na vzestupu, ale Tesla z toho nic nemá. V Německu se její tržby v lednu propadly o 59 procent a ve Francii o 63 procent. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Evropský trh s elektromobilitou je na vzestupu, ale Tesla z toho nic nemá. V Německu se její tržby v lednu propadly o 59 procent a ve Francii o 63 procent. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Akcie Tesly mají za sebou jízdu jako na tobogánu. Po amerických volbách sice stouply o více než 50 procent, ale od prosincového maxima už zase o 25 procent poklesly. Investory totiž znervóznily slabé čínské a evropské tržby.

Čím dál víc pozornosti si získávají i Muskovy kontroverzní politické postoje, takže je dominantní postavení Tesly v ohrožení a investoři si začínají říkat, jestli je Tesla ještě pořád růstovým šampionem desetiletí, nebo má už svá nejlepší léta za sebou.

Evropa: Z leadera trhu největším propadákem

Evropský trh s elektromobilitou je na vzestupu, ale Tesla z toho nic nemá. V Německu se její tržby v lednu propadly o 59 procent a ve Francii o 63 procent. Dokonce i v Británii klesly o osm procent. V čem je problém? Tržby Tesly šly sice rapidně snížily, ale celkový objem prodeje elektromobilů v Německu vzrostl o 54 procent. Její tržní podíl si mezi sebe rozdělují Volkswagen, Seat a BMW.

Odvětvoví analytici poukazují na Muskovy kontroverzní politické postoje. Zejména v Německu mu podpora krajně pravicové Alternativy pro Německo (AfD) odradila zákazníky, kterým leží na srdci ekologické hodnoty. Vlastníci vozů Tesla z celé Evropy si dokonce začali na svá auta lepit samolepky: „To jsem si koupil, ještě než Elonovi přeskočilo.“

Čína: Vzestup BYD

V Číně se tržby Tesly v lednu propadly o 11,5 procenta, zatímco konkurenční automobilka BYD zaznamenala nárůst o 48 procent. Dvěma hlavními důvody jsou technologie a cena – BYD dnes nabízí pokročilé funkce automatického řízení s využitím umělé inteligence (AI) za zlomek ceny nabídky FSD (Full Self-Driving) od Tesly, takže je pro čínské spotřebitele atraktivní alternativou.

Navíc musela Tesla čelit v Číně překážkám ze strany úřadů, které zpozdily praktické nasazení samořiditelných technologií. BYD mezitím využila vládní podpory a lokální poptávky, aby se dostala do vedení.

USA: Trhliny v hradbách Muskovy pevnosti

Ale potíže se objevují i na domácím trhu Tesly. V Kalifornii jí v loňském roce klesly tržby o 12 procent a klesaly už páté čtvrtletí po sobě. To je důležitý varovný signál, protože právě Kalifornie byla v minulosti pro Teslu nejsilnějším trhem.

Co je příčinou? Růst konkurence ze strany tradičních automobilek, jako jsou Ford, GM a Rivian, které uvedly na trh atraktivní nové modely elektromobilů za konkurenceschopné ceny. V levicových státech, jako je Kalifornie, navíc mnohé kupce odradily Muskovy politické preference.

Bez vizionářského vedení Elona Muska by Tesla nikdy nezískala své současné postavení, ale v roce 2025 se z jeho politických i osobních kontroverzí stal pro mnoho investorů velký problém, a to hned z několika důvodů.

Pokles obliby značky

Podle analytiků společnosti Stifel se čistá oblíbenost Tesly propadla na pouhá tři procenta, což je dosavadní minimum. Z průzkumů vyplývá, že je pokles obliby mezi zákazníky, zejména v Evropě a částech USA, přímým důsledkem Muskových kontroverzních politických postojů.

Zpočátku byl Muskův blízký vztah s Trumpovou administrativou vnímán jako potenciální výhoda, zejména kvůli možnému zmírnění regulace v oblasti samořiditelných vozidel.

Ovšem poté, co americká vláda nečekaně zrušila plán budování sítě nabíječek pro elektromobily v hodnotě pěti miliard dolarů, což se může negativně podepsat na dlouhodobé poptávce po produktech Tesly, se karta obrací. Také evropské úřady zaujaly k Tesle odmítavější postoj, patrně v reakci na rostoucí angažovanost Elona Muska v americké politice.

Zdroj: Saxo, Bloomberg, Jacob Falkencrone, Saxo Bank
Zdroj: Saxo, Bloomberg, Jacob Falkencrone, Saxo Bank

Důvěra investorů ochabuje

Akcie Tesly si sice pořád stojí lépe než před rokem, ale ve srovnání se zbytkem trhu si v letošním roce příliš dobře nevedou. Investoři jsou čím dál nervóznější z toho, jak Musk tříští svou pozornost – k vedení Tesly, SpaceX i Neuralinku si nyní přibral kontroverzní vládní angažmá v Trumpově administrativě.

Někteří analytici už dokonce považují Muska spíš za rizikový faktor nežli za výhodu, i když tržní nacenění Tesly zůstává ve srovnání s tradičními automobilkami ještě pořád extrémně vysoké. Největší problémy Tesly v roce 2025 nebudou technologické – půjde o obraz v očích veřejnosti. Politické angažmá Elona Muska se dnes negativně odráží na tržbách, věrnosti značce i důvěře investorů.

Cena: Tesla teď zaostává za zbytkem „Velké sedmy“

Tesla je už dlouho členem Velké sedmy, která v posledních letech ovládla přední pozice na trhu. V letošním roce má ovšem z celé skupiny nejhorší výsledky. Od prosincového maxima už akcie Tesly poklesly o 25 procent, takže si letos vedou z Velké sedmy nejhůř. Ostatní členové, jako Microsoft, Apple či Nvidia, dál rostli, zatímco Tesla se potýkala se slabými tržbami a Muskovými kontroverzemi.

I po nedávném propadu však Tesla zůstává zdaleka nejdražším akciovým titulem Velké sedmy a obchoduje se na zhruba čtyřnásobku průměrného forwardového poměru P/S zbytku skupiny. Proto se investoři bojí, že je nacenění Tesly vzhledem ke zpomalení růstu a dalším rizikům ještě pořád příliš vysoké.

Wall Street zůstává nejednotný – zhruba polovina analytiků podle agentury Bloomberg doporučuje akcie Tesly dál kupovat, zatímco druhá polovina radí čekat či prodávat. Navzdory hrozbám na obzoru však Tesla ještě není ze hry. Má hned několik velkých příležitostí, jak se znovu vyhoupnout do sedla.

Nový cenově dostupný model vozu

V tomto okamžiku je největším problémem Tesly cena vozů. Konkurence nabízí levnější elektromobily a Tesla s nasazením modelu pro opravdu masový trh příliš nepospíchá. To se může brzy změnit. Firma má v plánu přijít do poloviny roku s elektromobilem pod 30 000 dolarů, což by výrazně zvedlo poptávku na trzích citlivých na cenu.

Při správném provedení by to mohlo Tesle pomoci znovu nastartovat růst a získat zpátky ztracený tržní podíl. Musk opakovaně tvrdil, že do budoucna bude nejhodnotnějším segmentem Tesly podnikání v oblasti samořiditelných vozů (FSD) a robotaxi. Navzdory úředním obstrukcím a skeptickým spotřebitelům plánuje Tesla spustit ještě letos komerční robotickou taxislužbu.

Když odhlédneme od elektromobilů, zjistíme, že si Tesla dobře vede hlavně v energetice. Lze očekávat, že tržby z produktů Powerwall a Megapack vzrostou v letošním roce o 50 procent, a zajistí tak firmě stabilní zdroj příjmů.

Tesla zůstává i nadále akciovým titulem s vysokým rizikem i vysokým potenciálním ziskem. Příštích 6 až 12 měsíců rozhodne, jestli znovu získá dominantní postavení, nebo ji rychle rostoucí konkurence nechá stát v prachu u cesty. Výsledky za 2. čtvrtletí, schválení či neschválení FSD a uvedení cenově dostupného modelu rozhodne, jestli se Tesla zmátoří, nebo se bude dál potýkat s problémy.

Autor je hlavní komoditní stratég Saxo Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena