
Vykázala výrazný pokles některých finančních ukazatelů s nejistým výhledem, přesto však má silnou vizi do budoucna. Elon Musk navíc plánuje návrat k podnikání a hodlá trávit méně času politikou, což povzbudilo investory – splní svůj slib?
Výsledky nedosáhly očekávání
Americký výrobce v prvním čtvrtletí roku 2025 vykázal výrazný pokles provozních příjmů, které se propadly o 66 procent na necelých 400 milionů dolarů s provozní marží na úrovni 2,1 procenta. Pokles zaznamenala společnost i v případě celkových tržeb, které se meziročně snížily o devět procent na 19,3 miliardy dolarů.
Více než 70% pokles vykázala i v případě čistého zisku se ziskem na akcii (EPS) na úrovni 0,27 dolaru. Společnost ve svých hospodářských výsledcích uvádí, že důvodem bylo snižování průměrných prodejních cen vozidel, pokles dodávek způsobený aktualizacemi Modelu Y na novější verze napříč všemi továrnami a také zvýšení výdajů na umělou inteligenci.
Vykázané výsledky zaostaly i za prognózami analytiků LSEG, kteří očekávali více než 20miliardové tržby s EPS 0,39 dolaru. Při pohledu na tržby jednotlivých segmentů dopadl nejhůře ten automobilový s 20% poklesem, přičemž pozitivem byly příjmy z výroby a skladování energie, které prudce vzrostly o 67 procent spolu s tržbami ze služeb s 15% nárůstem.
Prognózy až ve druhém čtvrtletí
Tesla vnímá situaci nejistě vzhledem k aktuálnímu makroekonomickému dění včetně celosvětové obchodní politiky a zatím nenabídla žádný konkrétní výhled. Oznámila však, že ho přehodnotí ve druhém čtvrtletí tohoto roku, přičemž ujistila investory, že činí uvážené investice a má dostatek finančních prostředků.
Očekává, že v budoucnosti bude její ziskovost poháněna umělou inteligencí, softwarem a také automobily. V případě těch odhaduje, že cenově dostupná vozidla, na která trh čeká už dlouho, by se měla začít vyrábět ve druhé polovině tohoto roku. Díky efektivnějšímu využívání výrobních linek by měla výroba meziročně vzrůst až o 60 procent.
Robotický taxík Cybercab by měl do výroby vstoupit v příštím roce, zatímco odhady v případě humanoidních robotů Optimus hovoří o tisících vyrobených v tomto roce. Zde se přitom Tesla potýká s vývozními problémy z Číny, která v rámci opatření omezila vývoz vzácných zemin do USA. Společnost se nyní snaží o získání licence na využívání zemin pro účely výroby robotů.
Čínská cla a jejich dopad na firmu
Ačkoli má generální ředitel Elon Musk blízko k americkému prezidentovi, v otázce cel se jejich názory rozcházejí. Jak uvádí CNBC, podle Muska je Tesla „nejméně zasažená“, ale situace není tak jednoduchá.
Tesla sice není přímo ovlivněna americkými tarify, ale spíše těmi odvetnými ze strany Číny, zejména v souvislosti s bateriovými články používanými v jejích vozech. Řešením by měla být výroba přímo na území USA, kde by se články vyráběly, případně zajištění nových dodavatelů mimo území Číny – obě možnosti jsou však časově náročné na realizaci.

Akcie posílily
Navzdory nepříznivým hospodářským výsledkům se akcie v pre-marketu 23. dubna 2025 pohybovaly o 7,6 procenta výše, přičemž den ukončily s nárůstem o pět procent na úrovni 250,74 dolaru. Růst byl podpořen vyjádřeními Elona Muska, který by se měl od května více zaměřit na podnikání než na politiku.
Právě jeho politické aktivity a kontroverzní výroky často vyvolávaly polemiky a negativně ovlivňovaly výkonnost akcií Tesly. Ačkoliv prohlášení přineslo akciím částečnou úlevu, od začátku roku ztratily přibližně 37 procent hodnoty. Jejich roční výkonnost je ale lepší s růstem na úrovni 54 procent, zatímco za posledních pět let dosáhla až 418 procent.
Příležitost, ale s tvrdými podmínkami
Tesla dále rozšiřuje své působení a po dubnovém debutu v Saúdské Arábii aktivně jedná i s Indií. Cílem je regionální diverzifikace kvůli klesajícím prodejům, přičemž podle CNBC je Indie vnímána jako perspektivní trh díky své početné střední třídě. I zde ale čelí významným překážkám – především celním bariérám.
Zatímco USA zavedly na indický import clo ve výši deseti procent s možností zvýšení až na 26 procent po 90 dnech, samotná Indie uplatňuje 70% clo na dovoz elektromobilů spolu s 30% daní z luxusu. Aby Tesla předešla těmto nákladům, podle nového indického zákona by musela během několika let vybudovat výrobní závod přímo v zemi. Tím by se dovozní clo mohlo snížit na 15 procent.
Navzdory poklesu ve výsledcích má Tesla stále co nabídnout. Dlouho očekávaný dostupnější model, rozvoj v oblasti umělé inteligence i koncept autonomního Cybercabu spolu s Muskovým příslibem věnovat více času svým firmám poukazují na potenciál, který může zaujmout investory i přes krátkodobé výkyvy na burze.
Klíčová bude aktualizace výhledu společnosti Tesla ve druhém kvartálu, která by mohla více napovědět o dalším směřování společnosti.
Autor je analytik InvestingFox
(Redakčně upraveno)