Tradiční benefity už jsou samozřejmost. Firmy musí nabízet víc

Rozdíly mezi tím, jaké firmy nabízejí zaměstnancům výhody a tím, co zaměstnanci skutečně chtějí, se prohlubují. Znamená to, že řada společností stále přistupuje k těmto lákadlům jen formálně. Chcete příklad? Dvě třetiny českých firem nabízejí „sportovní benefity“. Ty byste však mezi deseti nejžádanějšími hledali marně. Podrobnosti vyplývají z porovnání dvou letošních průzkumů.

Mezi benefity, které zaměstnance zajímají nejvíc, patří práce z domova. Foto: Pixabay

Jak veliká je propast mezi uvažováním personalistů a šéfů na jedné straně a potřebami a očekáváními zaměstnanců na straně druhé, je zřejmé z rozdílů mezi letošními výsledky průzkumu Aon Benefit Survey, který v Česku mapoval nabízené benefity a výsledky průzkumu personální agentury Grafton Recruitment, jež sledoval nejžádanější benefity. Zároveň z porovnání vyplývá, jak mohou být zprávy z jednoho zdroje zavádějící.

Podle průzkumu Aon, o němž informoval Český rozhlas, totiž nabízejí dvě třetiny firem nejrůznější sportovní benefity, téměř polovina „sick days“, tedy placené volno suplující krátkodobou neschopnost, 40 procent firem dotuje sportovní aktivity. Firemní školky nabízí necelá desetina firem.

Ovšem pouze sick days a firemní školky patří mezi desítku zaměstnanci nejžádanějších výhod, což vyplynulo z průzkumu Graftonu. Firemní školky patří mezi deset zaměstnaneckých výhod, u kterých poptávka převažuje na d nabídkou. Mezi zaměstnanci je také značná poptávka po služebních autech i k soukromým účelům, ovšem ty firmy poskytují převážně jen svému vedení. Dvanáct procent firem je dokonce neposkytuje vůbec.

ROZDÍL MEZI NABÍDKOU A POPTÁVKOU

O rozdílu mezi firemní nabídkou a skutečnou poptávkou svědčí i další údaje z průzkumů. Aon zjistil, že firmy uvádějí jako výhody stravenky, úhradu dopravy do zaměstnání, kulturní aktivity, služební telefon i pro soukromé účely a více dnů až týdnů dovolené. Za benefit považují také možnost zvýhodněných nákupů, nebo dárky k životnímu jubileu.

Podle zjištění Graftonu přitom zaměstnance zajímá nejvíc: 13. plat a 14. plat či pravidelné bonusy, příspěvek na bydlení, služební vůz i k soukromým účelům, práce z domova, placená krátkodobá nemoc, placená dovolená nad rámec zákona, příspěvek na dopravu, osobní kouč, jazykové vzdělávání, pružná pracovní doba.

„Jak je vidět na výsledcích průzkumu, dříve běžné benefity již zaměstnance nezajímají. Stravenky anebo mobilní telefon i pro soukromé účely považují za samozřejmost a jejich zájem opadá i v případě vánočních večírků a dárků od zaměstnavatele, příspěvků na kulturní a sportovní aktivity, teambuildingů či dokonce občerstvení na pracovišti. Jde přitom o benefity, které nabízí většina firem,“ komentuje průzkum Jitka Součková, marketingová manažerka Graftonu.

MOTIVACE A LOAJALITA

Oproti loňskému průzkumu personální agentury z žebříčku benefitů, u kterých poptávka převyšuje nabídku, vypadlo jazykové vzdělávání či home office. Není to však proto, že by o tyto benefity ztratili zaměstnanci zájem, ale spíš je na základě loňských průzkumů většina zaměstnavatelů zavedla.

„Co hodnoty poskytovaných benefitů týče, tak nadpoloviční většina respondentů průzkumu dostává benefity v hodnotě 1 499 korun, což je paradoxně k situaci na trhu práce pokles, neboť loni hodnota činila 1 999 korun,“ říká manažerka. Pokleslo však i očekávání ze strany zaměstnanců – zatímco nadpoloviční většina loni očekávala benefity ve výši 4 499 Kč, letos by jim stačila hodnota 3 999 Kč.

„I když hlavním tématem nadále zůstává finanční ohodnocení, zaměstnavatelé se musí snažit najít vhodné nástroje, jak motivovat kandidáty, aby přijali jejich pracovní nabídku a zachovali jim loajalitu,“ dodává Součková.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena