
Na konci letošního roku by po světě mělo jezdit asi 15 milionů aut s elektrickým či hybridním pohonem a do roku 2026 by se jejich počet měl ztrojnásobit, tvrdí studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales. Růst přitom nepoleví, v průběhu následujících pěti let by se tento počet měl víc než ztrojnásobit, na konci roku 2026 by to mělo být už 48 milionů vozů.
Nejvýznamnější světové trhy pro elektromobilitu (deset zemí západní Evropy, USA, Čína, Japonsko, Jižní Korea – pozn. red.) zaznamenaly v letošním prvním čtvrtletí dvojnásobný zájem o elektrické a hybridní vozy.
Počet nových registrací těchto vozů dosáhl 2,1 milionu, což je meziročně o 105 procent více.
Na celkových prodejích tak auta poháněná alespoň částečně elektřinou dosáhla 17% tržního podílu.
Nejrychleji by podle studie měl růst segment čistě elektrických aut, kde by mohlo dojít k růstu z letošních čtyř na 14 milionů kusů. Naopak relativně nejpomaleji poroste zájem o plug-in hybridy, jejichž počet se zdvojnásobí na čtyři miliony. I za pět let tak jednoznačně povládnou hybridní vozy, jichž se na světových silnicích bude pohybovat téměř 30 milionů.
„K růstu zájmu samozřejmě stále přispívají různé legislativní a vládní kroky, stejně tak jako podpůrné státní programy. Evropská unie chce podporovat především čistě elektrické vozy, například skrze návrh nové regulace, která by od roku 2025 vyřadila plug-in hybridy z kategorie udržitelných investic,“ komentoval čtvrtletní prodeje expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Připomněl, že administrativa nového amerického prezidenta Joea Bidena chce do roku 2030 vybudovat až půl milionu dobíjecích stanic. Velký rozvoj infrastruktury podle něj chystá také Jižní Korea. „Nicméně i bez ohledu na podporu pozorujeme nárůst spotřebitelské poptávky, elektrická auta se zkrátka stávají volbou pro stále větší část populace,“ uvedl expert.
V poměru k celkovým prodejům přitom elektrické a hybridní vozy vládnou především v Evropě. Z necelých 2,5 milionu nově prodaných aut během prvního letošního čtvrtletí na deseti nejvýznamnějších trzích tvoří tento segment s 892 tisíci vozy 36 procent všech prodejů.

Největší část představují hybridní vozy, následují plug-in hybridy a vozy na baterie (185 tisíc). V Číně pak tvoří prodeje hybridů a elektrických aut 11 procent trhu, v USA pak necelých procent procent.
„Celosvětový přesun k vozům s elektrickým a hybridním pohonem nepolevuje. Podle celkových prodejů se ke svému vedoucímu postavení v prodejích čistě elektrických aut vrátila Čína, kde se do elektromobility čím dál víc zapojují i technologičtí giganti,“ uvedl Štefek.
Velmi slibně se podle něj rozvíjí trh v USA a významnou roli v této pokračující přeměně hrají i největší evropské trhy. „Stále silnější pozici přitom i v Evropě zaujímají právě čistě elektrická auta, například v Německu za poslední dva roky tržní podíl těchto nově prodaných elektrických aut vzrostl z 1,7 na 9,9 procenta,“ doplnil expert.

Právě čistě elektrická auta zaznamenávají v poslední době nejvýraznější růst zájmu, byť do značné míry tažený čínským trhem. Na nejvýznamnějších trzích vzrostl počet jejich registrací v prvním čtvrtletí téměř trojnásobně na 692 tisíc vozů, z toho 432 tisíc elektromobilů připadá na Čínu.
K rozvoji elektromobility přispívá nejen stále větší dostupnost vozů, ale i zvyšující se rychlost nabíjení, stále větší dojezd a průnik elektrické technologie i mezi vozy vyšších tříd. Důkazem toho bude v letošním roce třeba první elektrický Hummer, jehož zaváděcí edice se vyprodala doslova během pár minut, na trhu se objeví třeba i luxusní Mercedes EQS.
„Na evropský trh nicméně letos zamíří nejméně dvacítka nových čistě elektrických modelů,“ připomněl Štefek.