Elektromobilitě patří první místo v aktuálních trendech. Jenže jen díky dotacím nebo regulacím.zdroj: Redakce

KOMENTÁŘ: Stát pumpuje dotace do elektromobilů. Je to správná cesta?

Bruselští úředníci jsou hodně optimističtí. Podle Evropské agentury pro životní prostředí mohou elektromobily poháněné z obnovitelných zdrojů do roku 2050 zajistit pokles skleníkového oxidu uhličitého zhruba o 250 milionů tun a dalších dopravních emisí včetně prachu o 80 procent oproti roku 2010. Základní podmínkou je to, že se auta nabíjená ze zásuvky staly nejrozšířenějšími typy vozidel a auta na tradiční pohon by byla ve výrazné menšině. Je to ale v Česku reálné?

Nechme evropské představy a scénáře v Bruselu a vraťme se na české ulice. Počet registrovaných vozidel všech kategorií přesahuje v České republice sedm milionů, přičemž elektromobilů je okolo jednoho tisíce.

Když ministerstvo průmyslu a obchodu vloni vyhlásilo pro živnostníky a další podnikatele speciální dotační program zaměřený na nákup osobních a užitkových elektromobilů či výstavbu dobíjecích stanic, mělo na tento projekt připraveno 80 milionů korun. Nakonec mezi desítky zájemců rozdělilo necelých 40 milionů. Přestože zbyla celá polovina nabízených peněz, ministr Jan Mládek (ČSSD) přesto mluvil o úspěchu.

„Jde o podporu prvních vzorových projektů, nepředpokládali jsme tedy masivní příjem přihlášek, jak tomu bývá u jiných programů pro podnikatele. Celkem 53 přijatých žádostí o čerpání téměř 40 milionů korun nás proto příjemně překvapily a výsledek ukazuje, že o dotace na elektromobilitu je zájem,“ uvedl Mládek. „Žadatelé nahradí dosavadní vozy se spalovacím motorem těmi elektrickými a využijí je například pro přepravu zboží mezi svými pobočkami i k zákazníkům. Další projekty se zaměřily například na elektromobilizaci v oblasti péče o veřejnou zeleň.“

Na podzim rozjelo podobou dotační akci ministerstvo životního prostředí. Pro obce a kraje má připraveno na 100 milionů pro všechna auta s alternativním pohonem, přičemž dotace na elektromobil je 220 tisíc korun. „Chceme tím mimo jiné rozhýbat poptávku, která následně přispěje rovněž k rychlejšímu rozvoji dobíjecí a plnicí infrastruktury a také k rozvoji nových technologií. Právě obce, kraje a jejich organizace jsou vhodnou cílovou skupinou pro pilotní projekt, protože najedou mnoho kilometrů,“ řekl mimo jiné ministr Richard Brabec (ANO).

Dotační program trvá až do jara, takže poté uvidíme, jaký byl o nabízené peníze na auta do zásuvky zájem. Stále ovšem platí, že pro většinu lidí jsou elektromobily finančně nedostupné. A to i přes relativně vysoké státní dotace. Jeden takový vůz vyjde zhruba na 700 tisíc korun, byť lze samozřejmě sehnat na ježdění po městě i levnější modely. Na druhou stranu – jsou i elektromobily za více než milion.

Stále tu ale není žádný dotační program pro „obyčejné občany“. To podle ministra Brabce čeká až na příští vládu. No, uvidíme, ale zkuste se zeptat majitele dvacet let staré škodovky, který horko těžko dává dohromady peníze na aspoň o pár let mladší vůz, zda by si raději nekoupil elektromobil? Připomeňme, že průměrný věk veškerého vozového parku v Česku přesahuje 17 let a v posledních letech se neustále pozvolna zvyšuje.

Je tedy otázkou, jestli není problémem více to, že spousta lidí má přestárlá, neekologická a málo bezpečná auta na klasický pohon, než že je málo elektromobilů, případně aut na plyn nebo hybridů. Ostatně ministerstvo průmyslu už chystá rozsáhlý program na modernizaci českého vozového parku. Ačkoli na jeho přesné parametry si ještě musíme počkat, už nyní se Mládkův úřad zmiňuje o „bonusu při registraci vozidla s nízkou produkcí oxidu uhličitého“, od čehož si „vláda slibuje zvýšení nákupu osobních aut šetrných k životnímu prostředí“. Je samozřejmě otázkou, nakolik se do programu vejdou právě i majitelé dvacetiletých škodovek.

Ministerstvo počítá i narůstajícím podílem aut na alternativní pohon včetně elektromobilů. Je to opravdu správná cesta? Podle reprezentativního průzkumu KPMG Global Automovite Survey, kterého se zúčastnilo téměř tisíc manažerů automobilek ze 42 zemí včetně Česka, sice elektromobilitě patří první místo v aktuálních trendech. Jenže jen díky dotacím nebo regulacím. Právě díky nim by se mohl podíl aut do zásuvky dostat za šest let na 30 procent, bez dotací by to ovšem bylo jen sedm procent. I s masivní finanční podporou ale kapitáni automobilového průmyslu elektromobilům kvůli nákladné a tudíž nedostatečné infrastruktuře dlouhodobou budoucnost nedávají. Jedničkou je u nich vodíková technologie.

Petr Starý

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *