Tržby v obchodech před „druhou vlnou“ stagnovaly

V září se utrácelo stejně jako před rokem. Tržby obchodníků v celku stagnují od té doby, co spotřebitelé zrealizovali jarní odloženou poptávku a začali být opatrnější ve svých útratách. Hlavní roli sehrávají obavy z dalšího vývoje ekonomiky, vlastní finanční situace, strach z nezaměstnanosti s jedním společným jmenovatelem, a tím je koronavirus. Aktuální stagnace útrat v obchodech odráží i pokles reálných mezd, ke kterému v letošním roce po dlouhé době opět dochází.
Letos už druhou mimořádnou sezónu zažívají na úkor těch „kamenných“ internetové obchody. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Stejně jako v předchozích měsících se zákazníci přesunovali směrem k internetovým obchodům. Ty si rozhodně na nižší zájem stěžovat nemohou, neboť jejich tržby se tentokrát zvýšily o téměř dvacet procent. Doba „virová“ rovněž nahrává prodejcům počítačů s tím, jak se rozvíjí home-office nebo domácí výuka školáků a studentů. Vyšší zájem zaznamenávají lékárny i prodejci vybavení domácností.

V každém případě teprve v září se pozornost znovu zaměřila na opětovné propuknutí nákazy, a tak mnohem důležitější čísla přijdou na řadu až za měsíc. Obchodníci proto mohou počítat s nižšími tržbami, zejména v segmentech postižených uzavírkou.

Naproti tomu expanzi, dalo by se říct letos už druhou mimořádnou sezónu, zažívají na úkor těch „kamenných“ internetové obchody. Celkové útraty však budou nejspíše dál klesat a výrazně pod loňskou úrovní zůstanou i útraty za letošní Vánoce. Samozřejmě velkou neznámou zůstává „rozvolňování“, které s tržbami výrazně zahýbe. Kdy ovšem nastane, lze jen spekulovat.

Autor je analytik ČSOB
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena