
Špína na ráfku je materiál sám o sobě. Špína ze silnic, bláto nebo voda z kaluží se mísí s částicemi obroušenými z brzd nebo pneumatik a proniká do všech koutů mnohdy velmi komplikovaných tvarů disků. Zajedete do myčky, ale její kartáče si s nánosy poradit nemusí. Takže je čas na důkladnější práci.
Čistá voda moc práce neodvede, takže musíte do obchodu. Najít správný přípravek na mytí kol se zdá snadné, na trhu jich je hromada a jejich ceny nejsou nijak devastující. Jenže rozdíly tu jsou. Najdete je třeba v biologické odbouratelnosti nebo spotřebě.
Mytí kol má vedle estetického ještě jeden význam. Mělo by předcházet každému vyvažování. Nejde jen o to, aby vyvažovačka pracovala s „kolem o sobě“, ale také o zajištění pevné instalace závažíček, která se mnohdy lepí.
A samozřejmě účinnosti. Ač produkty většinou slibují, že si svou práci udělají už po pouhém nanesení, například s pomocí houby, tak dokonalé rozhodně všechny nejsou. Kdybychom měli nějaký přípravek doporučit, tak třeba Dr. Wack P21S Power Gel nebo Sonax Felgenreiniger Plus, ty s velkou pravděpodobností zabodují i bez houby.
Trefit nebo sejmout
Pozor na snášenlivost čističů k laku, pryži, kovu, případně plastům. Ty nejlepší jsou v pohodě, ale u některých bylo prokázáno, že zanechávají skvrny na karoserii, případně na šroubech držících ráfek, které také mohly ztratit svůj lesk. Protože v ohrožení je též polykarbonát krytů světlometů (praskliny), je lepší kolo z auta nejdříve sundat.
Pozorně čtěte návody, některé produkty vyžadují delší působení. Když jim chcete pomoci, můžete sáhnout po měkké houbě nebo speciálním (elektrickém) kartáči na kola. Případně calgonitu, který jinak používáte do myčky – zvyšuje totiž lesk. V tomto směru nejsou bez šance ani antistatické pěnové oživovače pneumatik. Při závěrečném oplachu nešetřete vodou.
Servis to má za pár minut
Mytí kol ovšem můžete svěřit profesionálům – u jedné sady vás to přijde na něco přes stovku a ztratíte dejme tomu půl hodiny. Samotná procedura je přitom krátká, více času zabere snímání a zpětná instalace kol.
Pneuservisy používají uzavřené automatické myčky, kde je voda ohřívaná (existují ale i studené metody) a unáší speciální granulát různé velikosti a tvrdosti. Kvalitní práce by měla být završena usušením ráfku proudem vzduchu.