Unikátní dodávka dokáže mapovat stav vozovky za běžného provozu

Na tuzemských silnicích se prohání unikát. Na první pohled byste to do té dodávky neřekli. Prostě jen další Mercedes Sprinter. Jenže uvnitř tohoto vozu se skrývá špičkové vědecké pracoviště. Redakci Finančních a ekonomických informací (faei.cz) s vozem pojmenovaným CleveRA Car seznámila společnost Vars Brno.
Vozidlo CleveRA Car je plnohodnotně homologováno pro provoz na komunikacích v ČR. Foto: Vars Brno
Vozidlo CleveRA Car je plnohodnotně homologováno pro provoz na komunikacích v ČR. Foto: Vars Brno

CleveRA Car je mobilní diagnostické vozidlo a současně jediný automobil v ČR, který dokáže při běžném provozu sbírat a vyhodnocovat data o stavu vozovek s milimetrovou přesností. Vozidlo s unikátní homologací poskytuje díky špičkové technologické výbavě přesná data pro Systém hospodaření s vozovkou (SHV). K vidění bude na Silniční konferenci 2025, 10. a 11. září v Brně.

Je veřejným tajemstvím, že české silnice a dálnice na tom nejsou v mezinárodním srovnání nijak zvlášť dobře. Pokud jde o srovnání v rámci Evropy, Česko se umístilo na 29. místo ze 40 hodnocených zemí s průměrným skóre 3,9 z 7. V evropském žebříčku jsme hned za Albánií a těsně před Černou Horou. Studie Raiffeisenbank z roku 2019 dokonce zařadila ČR mezi šest zemí s nejhorší kvalitou silnic v EU.

Speciální dodávka CleveRA Car systematicky projíždí spravované silnice a dálnice, sbírá data a poskytuje správcům přesné údaje o aktuálním stavu vozovky, na jejichž základě může stanovit konkrétní doporučení pro efektivní hospodaření s dopravní infrastrukturou. Ve voze je použita řada zařízení od více výrobců, které všechny integrovala do jednoho celku švédská společnost Ramboll.

Dominantou vozu je střešní rampa s kamerami. Vozidlo je dále vybaveno serverovými skříněmi, silnými bateriemi a specializovanou elektronikou, která umožňuje snímat povrch vozovky za běžného provozu, tedy v rychlosti až 80 kilometrů za hodinu. A i při této rychlosti s přesností na jeden milimetr. Veškerá data se přitom okamžitě ukládají pro další zpracování a detailní analýzu.

„CleveRA Car umožňuje sledovat stav komunikací v reálném čase a předvídat, kde a kdy budou potřebné opravy a kdy na ně bude ideální čas. Pokud se totiž udělá oprava nyní, lze prodloužit životnost silnice třeba o deset let, ale kdyby byla provedena až za dva roky, pak prodlouží životnost třeba už jen o pět let,“ říká produktový manažer brněnské společnosti Zdeněk Drápela.

Například Ředitelství silnic Zlínského kraje si objednává hodnocení stavu povrchu vozovek II. a III. třídy, tedy silnic ve vlastnictví kraje, u nezávislé externí firmy PavEx Consulting Brno každoročně k datu 30. září. Stav povrchu vozovek se hodnotí podle kritérií daných technickým předpisem TP 87. Vozovky jsou podle rozsahu porušení zařazovány do pěti kategorií – od výborného stavu až po havarijní.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena