
CleveRA Car je mobilní diagnostické vozidlo a současně jediný automobil v ČR, který dokáže při běžném provozu sbírat a vyhodnocovat data o stavu vozovek s milimetrovou přesností. Vozidlo s unikátní homologací poskytuje díky špičkové technologické výbavě přesná data pro Systém hospodaření s vozovkou (SHV). K vidění bude na Silniční konferenci 2025, 10. a 11. září v Brně.
Je veřejným tajemstvím, že české silnice a dálnice na tom nejsou v mezinárodním srovnání nijak zvlášť dobře. Pokud jde o srovnání v rámci Evropy, Česko se umístilo na 29. místo ze 40 hodnocených zemí s průměrným skóre 3,9 z 7. V evropském žebříčku jsme hned za Albánií a těsně před Černou Horou. Studie Raiffeisenbank z roku 2019 dokonce zařadila ČR mezi šest zemí s nejhorší kvalitou silnic v EU.
Speciální dodávka CleveRA Car systematicky projíždí spravované silnice a dálnice, sbírá data a poskytuje správcům přesné údaje o aktuálním stavu vozovky, na jejichž základě může stanovit konkrétní doporučení pro efektivní hospodaření s dopravní infrastrukturou. Ve voze je použita řada zařízení od více výrobců, které všechny integrovala do jednoho celku švédská společnost Ramboll.
Dominantou vozu je střešní rampa s kamerami. Vozidlo je dále vybaveno serverovými skříněmi, silnými bateriemi a specializovanou elektronikou, která umožňuje snímat povrch vozovky za běžného provozu, tedy v rychlosti až 80 kilometrů za hodinu. A i při této rychlosti s přesností na jeden milimetr. Veškerá data se přitom okamžitě ukládají pro další zpracování a detailní analýzu.
„CleveRA Car umožňuje sledovat stav komunikací v reálném čase a předvídat, kde a kdy budou potřebné opravy a kdy na ně bude ideální čas. Pokud se totiž udělá oprava nyní, lze prodloužit životnost silnice třeba o deset let, ale kdyby byla provedena až za dva roky, pak prodlouží životnost třeba už jen o pět let,“ říká produktový manažer brněnské společnosti Zdeněk Drápela.
Například Ředitelství silnic Zlínského kraje si objednává hodnocení stavu povrchu vozovek II. a III. třídy, tedy silnic ve vlastnictví kraje, u nezávislé externí firmy PavEx Consulting Brno každoročně k datu 30. září. Stav povrchu vozovek se hodnotí podle kritérií daných technickým předpisem TP 87. Vozovky jsou podle rozsahu porušení zařazovány do pěti kategorií – od výborného stavu až po havarijní.














 
