
V meziměsíčním srovnání se maloobchodní tržby reálně snížily po očištění o kalendářní vlivy o 5,6 procenta. Po zahrnutí prodejů a oprav motorových vozidel pak tržby po očištění o rozdílný počet pracovních dní poklesly o 11,3 procenta, bez očištění o 14,1 %.
V meziměsíčním srovnání sehrál svoji roli především propad prodejů nepotravinářského zboží, a to o 10,4 procenta. Mírně ale poklesly i prodeje potravin (meziměsíčně o 0,8 %). Pohled na celoroční statistiky je pak žalostný. Uzavření prodejen se projevilo drastickým propadem prodejů v prodejnách s oděvy a obuví, a to o téměř 78 procent.
O něco lépe na tom byly výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, kde prodeje poklesly meziročně o 37,1 procenta. Nižší byly ale i tržby za potraviny, a to o téměř 30 procent.
Vzhledem k restriktivním opatřením není překvapivé, že největší nárůst tržeb zaznamenal maloobchod prostřednictvím internetu a zásilkových služeb (36,5 %). Ani ten ale nebyl schopen kompenzovat propad prodejů v důsledku uzavření kamenných prodejen.
Krátké rozvolnění restriktivních opatření v prosinci společně s vánoční horečkou slibuje, že by prosincové maloobchodní tržby mohly dopadnout podstatně lépe.
Nárůst registrací automobilů v listopadu společně se snahou automobilek vyprodat automobily, které nebudou splňovat přísnější emisní limity, dávají naději i na růst tržeb v tomto segmentu. I tak ale za celé závěrečně čtvrtletí loňského roku čekáme propad maloobchodních tržeb oproti stejnému období roku 2019 o sedm procent.
Autorka je ekonomka Komerční banky
(Redakčně upraveno)