Maloobchod klesá, prodeje aut rostou

Názor
Maloobchodní tržby v říjnu klesly méně, než se čekalo. Pomohly prodeje potravin, zatímco zavřené prodejny nepotravinářského zboží způsobily pokles tržeb. Velmi pozitivně překvapil růst prodejů aut. V listopadu lze čekat hlubší pokles maloobchodu.
Co tentokrát překvapilo výrazněji, byl prodej aut, který v říjnu meziměsíčně rostl o 1,9 procenta. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Maloobchodní tržby v říjnu propadly meziměsíčně o 1,9 procenta (sezónně očištěno). V meziročním vyjádření tržby poklesly o 0,9 procenta po předchozím růstu o 0,4 procenta. Náš odhad i odhady analytiků ukazovaly v průměru na hlubší pokles o 3,3 procenta.

V tomto smyslu lze hovořit o významném pozitivním překvapení. To samozřejmě neznamená, že se maloobchod vyvíjí dobře, zhoršuje se pouze pomaleji, než se čekalo. Po sezónním očištění činí meziroční propad tržeb 0,2 procenta. Nejistota říjnových odhadů byla velmi vysoká.

Co tentokrát překvapilo výrazněji, byl prodej aut, který v říjnu meziměsíčně rostl o 1,9 procenta. Toto může souviset s rostoucí aktivitou podnikové sféry, nicméně s ohledem na uzavírání obchodů a výrazný pokles registrací to je překvapivě dobrý výsledek. Meziroční pokles prodejů aut činil 10,5 procenta. Maloobchodní tržby včetně prodejů aut v říjnu meziročně klesly o čtyři procenta, když trh čekal pokles o 5,3 procenta a my jsme čekali mínus sedm procent.

Tržby za nepotravinářské zboží meziměsíčně klesly o 3,9 procenta, zatímco za potraviny rostly o 3,2 procenta, což mohlo být předzásobení, či určitá substituce za zavřené restaurace. Uzavření obchodů se týkalo především těch nepotravinářských, takže zde došlo k výrazným poklesům.

PSALI JSME:
Po silném oživení HDP na konci roku znovu klesne

Specializovaným obchodům s elektronikou klesly prodeje meziročně o 16,4 procenta, s potravinami o 17,3 procenta, s výrobky pro kulturu a sport o 18,8 procenta a s oděvy a obuví o drastických 36,5 procenta. Obchody prodávající převážně přes internet naopak zaznamenaly meziročně výrazný nárůst v průměru o 31,5 procenta.

Listopad s největší pravděpodobností přinese horší údaje, neboť řada obchodů byla zavřena po celý měsíc a spotřebitelská důvěra klesla na úroveň srovnatelnou s jarem. Prosinec má již naději na zlepšení v důsledku ustupující epidemie a částečného rozvolnění restriktivních opatření. Nejistota těchto odhadů je však stále vysoká, přičemž v tuto chvíli další rozvolňování na obzoru rozhodně není, spíše naopak.

Pokud nepřijde vánoční zázrak, budou letošní prodeje slabé. Za celé čtvrté čtvrtletí čekáme propad maloobchodních tržeb oproti stejnému období před rokem o sedm procent, přičemž říjnové údaje dávají jistou šanci na menší propad.

Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Češi za vánoční stromky letos utratí 850 milionů korun

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Týden ve znamení předstihových indikátorů

Ve světě bylo klíčovou událostí týdne zveřejnění amerického hrubého domácího produktu (HDP) za první kvartál letošního roku. Ten vzrostl v mezičtvrtletním anualizovaném vyjádření o 1,6 procenta, zatímco trh očekával …

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.