V Česku se začíná stavět první soukromá dálnice. Co to znamená pro běžného řidiče?

Názor
Tento týden začíná dostavba úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Půjde o první soukromou dálnici v ČR, úsek má být dokončen v roce 2024. Do hry se vrací realizace výstavby prostřednictvím PPP, nebolí partnerství veřejného (public) a soukromého (private) sektoru. Privátní sektor, konkrétně francouzské konsorcium DIVia, úsek dálnice postaví a bude jej pak bezmála čtvrtstoletí i provozovat. Za to mu stát zaplatí. 
Tento týden začíná dostavba úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Půjde o první soukromou dálnici v ČR, úsek má být dokončen v roce 2024. Ilustrační foto: FAEI.cz

Stát obecně upřednostňuje realizaci výstavby nebo poskytování služby na bázi PPP, pokud je to finančně výhodné, nebo pokud je k tomu přimějí celkové ekonomické podmínky. Tlak na veřejné rozpočty, který sílí i v důsledku probíhající pandemie, vytváří podmínky, v nichž se PPP realizace stává z hlediska státu atraktivnější.

To proto, že se v rámci PPP realizace zapojující soukromé finanční prostředky, takže ty veřejné lze ponechat na jiná využití. Postpandemická éra tak může vrátit PPP realizace na výsluní zájmu, odkud zmizely po prvotním nadšení z nich v polovině prvního desetiletí tohoto milénia.

Na PPP realizaci dochází tehdy, když stát nemá dostatečné prostředky k realizaci projektu nebo poskytování služby a stojí před rozhodnutím, zda si peníze půjčit, nebo použít právě PPP.

PSALI JSME:
Stát na dostavbě dálnice D4 ušetří až šest miliard

V rámci druhé z možností se použitím koncesní smlouvy soukromý subjekt zaváže, že daný projekt zrealizuje na své náklady, které se mu vrací buď přímo od občanů (např. ve formě mýtného – pozn. aut.), nebo od státu ve formě pravidelných plateb.

Jelikož státní sektor má možnost si půjčit prostředky levněji, za nižší úrokovou sazbu, než je tomu v případě PPP realizace, musí pro PPP realizaci promluvit také další faktory, jež tuto nevýhodu více než kompenzují.

Mezi tyto faktory patří efektivnější využití prostředků ze strany soukromého sektoru. Privátní firmy jsou totiž schopny lépe pracovat s rizikem, a tak snížit celkové náklady projektu po celou dobu jeho životnosti a tím ušetřit veřejnému sektoru finanční prostředky. Dalším faktorem je lhůta provádění projektu, poněvadž v případě realizace projektu soukromým sektorem nebývá problém s dodržením termínu.

PSALI JSME:
Jak to, že Poláci nebo Maďaři staví dálnice rychleji?

V případě PPP realizace dálnice D4 stát zjevně s cílem povzbudit stále pokulhávající infrastrukturní výstavbu, a dále s cílem vytvořit v ekonomicky náročné době pracovní místa a podpořit lokální ekonomiku vsadil právě na PPP projekt, který bezmála 25 let od svého dokončení, po něž bude provozován na bázi koncese, přejde do státního vlastnictví.

Pro běžného občana, například tedy pro řidiče, který danou dálnici využije, se tudíž praktického hlediska nic nezmění v porovnání se situací, kdy by stavba byla uskutečněna na bázi standardní, tj. například na bázi veřejné zakázky.

Za dálnici D4 začne stát platit teprve, až bude dokončena a zprovozněna, což mu pomůže ulevit od zmíněného tlaku na veřejné rozpočty. Lze také očekávat silnější tlak na dodržení termínů, protože soukromý zhotovitel stavby bude mít zájem na jejím možném zprovoznění co nejdříve.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Dálnice. V čem se můžeme inspirovat jinde

Zavřít reklamu ×
  1. Absurdni. Stat jinymi slovy dava najevo, ze neni schopen se postarat sam. A nekdo si jeste namasti kapsu malou domu. Banda neschopnych idiotu/zlodeju/psychopatu a vubec neuzitecnych preplacenych lidi.

Napsat komentář: nedam Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Problémem českých silnic jsou rizikoví mladí řidiči

Rychlá jízda nebo nepřiměřená rychlost jsou dlouhodobě nejčastější příčinou vážných dopravních nehod, tedy těch, které končí smrtí (40 %). A bohužel velmi často nepřizpůsobí rychlost jízdy předpisům, stavu vozovky …

Jaká budou auta budoucnosti?

Bezmála každý druhý vůz na evropských silnicích by už v polovině příštího desetiletí mohl být autonomní. Vyplývá to z nejnovější studie společnosti Ericsson, která zkoumala, co všechno by takový systém zahrnoval, …

Novou Fabii si už objednalo skoro pět tisíc lidí

Automobilka Škoda Auto spadající pod německý koncern Volkswagen informovala, že startuje prodej čtvrté generace oblíbeného modelu Škoda Fabia. Ještě před zahájením oficiálních prodejů mladoboleslavská automobilka …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB