Zhruba jednu desetinu těchto výdajů představují výdaje ryze adventní, jako je věnec, svíce či kalendář. Za advent jako takový tedy česká domácnost letos průměrně utratí 500 korun. Pokud se vezmou v potaz pouze domácnosti s dětmi, bude průměrný adventní výdaj vyšší, neboť se započítá také útrata za mikulášskou nadílku, například cukrovinky či čokoládové postavičky, případně mikulášské kostýmy a další propriety či jejich vypůjčení. Taková domácnost, tedy domácnost s dětmi, pak dá za advent v průměru zhruba 800 korun. Pro srovnání – za vánoční dárky letos Češi v průměru vydají sedm tisíc korun.
Adventní čas v roce 2019 trvá od neděle 1. prosince do Štědrého dne. Tak jako každý rok půjde z celoroční perspektivy o vrcholnou nákupní sezónu. Tu ovšem už dnes a vlastně v tomto celém týdnu zahajuje takzvaný Černý pátek. Během následujících čtyř týdnů Češi v e-shopech utratí zhruba 20 miliard korun. Výdaje Čechů v e-shopech na samotný Černý pátek dosáhnou v e-shopech 800 milionů korun. Češi tedy během dneška uskuteční 0,52 procenta svých letošních výdajů v online obchodech, které dosáhnou zhruba 155 miliard korun. Zhruba třetina této částky připadá na výdaje spjaté s vánočními svátky, zejména dárky, které jsou uskutečňovány nejčastěji v průběhu listopadu a podstatné části prosince.
Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)