V průběhu jediného dne obyvatelé a firmy České republiky věnovali 321 tun trvanlivých potravin a drogistického zboží

Národní potravinová sbírka již šestým rokem na prahu adventního období mobilizovala obyvatele České republiky k solidaritě a pomoci potřebným.

Letos sbírka zajistila přes půl milionu porcí jídla, které pomohou před Vánoci například v domácnostech osamělých seniorů, matek – samoživitelek a jejich dětí, rodin ve finanční tísni, či v azylových domech a dalších 41 tun drogistického zboží. Celostátní Národní potravinová sbírka se uskutečnila v sobotu 10. listopadu od 8.00 do 18.00 hodin v 693 prodejnách po celé České republice. Do projektu se letos se svými vybranými prodejnami zapojily Albert, BILLA, drogerie dm markt, Globus, Lidl, Makro, Penny Market, ROSSMANN a Tesco.  Jde o unikátní projekt společenské odpovědnosti firem u nás i v zahraničí, kdy na českém trhu spolupracují firmy napříč oborem.

Celkem dárci darovali po celé České republice 321 tun zboží, z toho 41 tun drogistického zboží. „Pro nás je nejdůležitější to, jakou vlnu solidarity opět Národní potravinová sbírka pomohla zvednout. Jsme také rádi, že lidé letos kromě základních potravin darovali více drogerie a hygienických potřeb a někde také mnohem kvalitnější potraviny. Právě to, že lidé přemýšlejí nad tím, co koupí a komu pomohou, byl jeden z hlavních motivů, proč jsme před šesti lety sbírku založili a proč ji organizujeme, řekla Pavlína Kalousová, předsedkyně BpS – Byznys pro společnost. „To, že se lidé mohou seznámit s konkrétními příběhy potřebných, propaguje i tolik potřebnou a často neviditelnou práci neziskových a charitativních organizací“, dodává Kalousová.

Národní potravinová sbírka letos zajistila ve srovnatelném množství zapojených řetězců a partnerů obdobné množství objemu zboží jako loni s tím, že v letošním roce se vybralo v poměru více drogistického zboží a kvalitnějších potravin. Na vzorku jednoho pražského obchodu, kde se darovalo matkám samoživitelkám, jsme sledovali, že lidé mnohem více darovali zboží pro děti a dražší potraviny a drogerii, jako jsou pleny, výživy, sušené mléko, konzervy, ale i cukrovinky na Mikuláše.

Nejvíce se vybralo tradičně v Praze (téměř 70 tun potravin a drogerie). Druhým nejúspěšnějším regionem byla jižní Morava s více než 45 tunami, následovaná Vysočinským krajem s více než 31 tunami a Olomouckým krajem s téměř 30 tunami.

Nejvyšší meziroční nárůst darovaného zboží byl v drogerii, o třetinu více drogerie vybral řetězec dm drogerie markt a nejvyšší nárůst celkového objemu byl v Globusu v Praze.

Nejvíce potravin a drogerie se vybralo na prodejně Globus na Praze 9, kde lidé darovali 7,82 tun zboží. Mimo Prahu byli nejštědřejší zákazníci v Tescu v Brně, kde darovali téměř 5 tun zboží, v Globusu v Brně (3,7 tun) a v Globusu České Budějovice (3,5 tun).

Rekordních 5 obchodů v ČR (data v tunách potravin a drogerie)

  1. Globus, Praha 9, Kostelecká, 7,82
  2. Globus, Praha 5, Sárská, 5,43
  3. Tesco, Praha 10, U Slávie, 5,35
  4. Tesco, Brno – Královo Pole, Cimburkova, 4,98
  5. Tesco, Praha – Nový Smíchova, Radlická, 4,23

„Mezi nejčastěji darované potraviny patřily masové a rybí konzervy, těstoviny, rýže, instantní polévky, sterilizovaná zelenina či dětské výživy a další potraviny určené pro malé děti. Jsme rádi, že i letos lidé upřednostňovali při nákupu potravin do Národní potravinové sbírky nutričně hodnotné potraviny. Velmi potřebné je drogistické zboží a zde jasně vedly dětské pleny a prostředky osobní hygieny,“ řekl Tomáš Gajdošík, koordinátor a mluvčí Národní potravinové sbírky z aliance BpS – Byznys pro společnost.

Národní potravinovou sbírku 2018 organizoval BpS – Byznys pro společnost ve spolupráci s Českou federací potravinových bank, NADĚJÍ, Armádou spásy, Charitou Česká republika za podpory obchodníků. Do sbírky se zapojil také Klub svobodných matek. Na realizaci sbírky se podílí také řada neziskových organizací a tisíce dobrovolníků. Záštitu nad letošním – již šestým ročníkem – převzal ministr zemědělství Miroslav Toman.

„Národní potravinová sbírka je jednou z tradičních potravinových sbírek, na nichž se každoročně podílíme. Již mnoho měsíců dopředu se potravinové banky a spolupracující organizace připravují na den, kdy může kdokoliv pomoci lidem v nouzi tím nejzákladnějším. Jídlo i drogerie se nám daří vybírat stále ve více obchodech. Tyto zásoby pak slouží celý rok jako pomoc pro klienty našich odběratelů, ať jsou to děti, matky samoživitelky nebo senioři v hmotné nouzi. Obrovské množství dobrovolníků a dárců, kteří se každý rok rozhodnou pomoci, je krásnou připomínkou toho, jak si dokážeme navzájem pomáhat,“ říká Veronika Láchová, ředitelka České federace potravinových bank.

Do Národní potravinové sbírky se zapojili nejen individuální dárci, ale i firmy – a to buď jako sběrná místa nebo přímo samy potraviny darovaly. Například společnost Hamé se již potřetí stala partnerem Národní potravinové sbírky a darovala 3 156 kojeneckých výživ. Pro zajímavost, kdyby se darované skleničky s výživou postavily v řadě za sebou, tak zaberou délku více než 205 m.  „Jme hrdí na to, že jsme se stali partnerem Národní potravinové sbírky. Považuji ji za významnou a již tradiční charitativní aktivitu v Česku. Pomáhat je třeba – a když jako česká firma můžeme pomoci potřebným v zemi, kde sídlíme, a regionech, kde vyrábíme, tak to uděláme. Již proto, že většinu našeho portfolia tvoří trvanlivé výrobky, které jsou pro tuto charitativní aktivitu ideální,“ připomněl Paweł Szcześniak, generální ředitel Hamé.

Další firmy, jako Sodexo, Ipsos, Staropramen, Nadace Kooperativa či innogy, zorganizovaly sbírku potravin a drogistického zboží ve svých prostorech. Například zaměstnanci innogy i Kooperativy nasbírali každý zhruba 500 kg potravin a drogistického zboží.  Staropramen chtěl pomoci vybraným matkám samoživitelkám z Prahy 5. Zřídil proto sběrné centrum a jeho zaměstnanci darovali 250 kg trvanlivých potravin a 85 kg drogistického zboží.

Český rozhlas pak podpořil Národní potravinovou sbírku nejen jako mediální partner, ale aktivně se zapojil a ve svých redakcích otevřel sběrná místa pro veřejnost –  ať již v Praze na Vinohradské třídě či Českých Budějovicích, Jihlavě, Liberci, Ostravě a Olomouci. Do prostor Českého rozhlasu letos lidé přinesli rekordních 674 kilo zboží, což je zhruba dvojnásobek, co v loňském roce.

Již počtvrté se o převoz darovaných potravin a drogerie z vybraných prodejen do potravinových bank a neziskových organizací po celé České republice postarala společnost Raben Logistics Czech. „Naším zapojením chceme ukázat, jak nezbytná je logistika a přeprava v každodenním životě. Žijeme v době přebytku, i když si to často nepřipouštíme. Rádi proto využíváme příležitost podílet se na projektu, který poukazuje na tuto skutečnost a zároveň umožňuje pomáhat lidem, kteří se ocitli v nouzi,“ vysvětluje důvod zapojení Jakub Trnka, generální ředitel společnosti Raben pro Českou republiku a Slovensko.

Drogistické řetězce Rossmann a drogerie dm markt se rozhodly navíc podpořit matky samoživitelky z Klubu svobodných matek tím, že jim na vybraných prodejnách předají balíčky připravené z drogistického zboží, vybraného ve sbírce.

Cesta potravin a drogerie vedla z nákupního košíku dárců k dobrovolníkům, kteří je v obchodech převzali a roztřídili. Následně byly potraviny a drogistické zboží převezeny do skladů České federace potravinových bank nebo, přímo do charitativních organizací. Důležité je, že cesta potravin je přímá a krátká. Darované potraviny zůstávají v kraji, kde byly darovány. Proto darováním pomáhají dárci především ve svém okolí.

Záštita: ministr zemědělství Ing. Miroslav Toman, CSc.

Spolupracující organizace: Česká federace potravinových bank, NADĚJE, Armáda spásy, Charita Česká republika, Klub svobodných matek

Strategičtí partneři: Albert, BILLA, drogerie dm markt, Globus, Lidl, Makro, Penny Market, ROSSMANN a Tesco

Partneři: WaveMaker, Raben, Sodexo, LCG New media, Družina, Ipsos, Thimm Packaging, Hamé

Hlavní mediální partner: Český rozhlas

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kyberzločinec se natahoval pro 13 milionů korun, ale neuspěl

Průzkum
Více než polovina Čechů a Češek se dostala do situace, kdy se někdo snažil ukrást peníze z jejich účtu nebo platební karty. Vyplývá to z výsledků nejnovějšího průzkumu, který Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla technologická a platební společnost Mastercard. Podle České bankovní asociace (ČBA) je nejvyšší zachráněná částka u jednoho klienta 13 milionů korun.