Válečné dobro. Češi přispěli na pomoc Ukrajině 4,5 miliardy

První finanční sbírka na pomoc Ukrajině vznikla několik hodin po eskalaci konfliktu, poslední možná právě teď. Finanční prostředky na léky, potraviny, vybavení do zimy nebo tanky vybírají neziskové organizace, spolky i jednotlivci. Za rok válečného konfliktu Češi přispěli na pomoc Ukrajině přes 4,5 miliardy korun.
Češi od začátku ruské invaze před rokem přispěli na pomoc Ukrajině částkou 4,5 miliardy. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Vlna solidarity se zvedla okamžitě. První miliardu odeslali lidé na pomoc zemi zasažené válkou během jednoho týdne a finanční prostředky přibývají každý den už rok. Podle zakladatele a ředitele dárcovské platformy znesnáze21 Čestmíra Horkého to značí o tom, že Češi měli i před válkou na Ukrajině dobré darovací návyky.

„Na velmi rychlé reakci, kterou neměly jen neziskové organizace, které jsou na takové situace připravení, ale i jednotliví lidé, je vidět, že k dobročinnosti máme dobrý vztah. Čtyři a půl miliardy je částka, která v Česku v pomoci zahraničí nemá obdoby.“

Pomáhají neziskovky, velvyslanectví i jednotlivci

Mezi organizacemi zajišťujícími prostředky pro pomoc jsou velké neziskové organizace i menší oblastní spolky. Nejúspěšnější sbírku pořádá Člověk v tísni, který vybral přes dvě miliardy, druhou nejvyšší částkou lidé přispěli na konto Velvyslanectví Ukrajiny v České republice. To použilo přes 1,3 miliardy korun na nákup vojenského obranného materiálu pro ukrajinskou armádu.

Do aktivní pomoci se pustili i jednotlivci. Například studentovi Právnické fakulty v Olomouci Vasylu Kapustejovi, který pochází z Ukrajiny, se na dárcovské platformě znesnáze21 podařilo vybrat na podporu 128. zakarpatské a 24. lvovské brigády na Ukrajině od začátku války přes 7,5 milionu korun, které proměnil ve dvanáct tun materiálu zlepšujícího polní podmínky vojáků, pět aut a sanitku.

Celkově na této platformě vzniklo na podporu Ukrajiny 71 sbírek, ve kterých lidé a organizace vybrali přes 22,5 milionu korun. Dominovala sbírka pod záštitou neziskové organizace ADRA, díky které se finanční dary od jednotlivců a firem ve výši 9,2 milionu korun proměnily v rychlou a efektivní humanitární pomoc za hranicemi.

Snadné darování

Na výši vybrané částky se projevuje také to, jak je darovat snadné. Možnosti přispívat jednoduše on-line na pár kliků v jednorázových sbírkách a na konkrétní účely v případě Ukrajiny využívala většina přispěvovatelů, dobročinnosti pomáhají i technologická řešení.

„Možnost vybrat si příběh a konkrétní účel a na něj přispět volí v oblasti darování čím dál více lidí. Takovéto impulzivní a cílené dobro nám usnadňují uživatelsky přívětivé platformy a různé další technologické vychytávky.

Například znesnáze21 připravila darovací nástroj GoodyDo, který umožňuje provozovatelům e-shopů na závěr nákupu nabídnout každému návštěvníkovi možnost přispět na předem vybranou a e-shopu tematicky blízkou sbírku,“ říká Čestmír Horký a dodává, že právě teď je tak možné například v košíku e-shopu Bosé děti přispět na sbírku na pomoc obětem zemětřesení v Turecku a v Sýrii.

Bezpečná dobročinnost

Darování je sice jednoduché, ale nemusí být vždy bezpečné. Podvodné sbírky, se kterými se můžeme setkat na ulici, v prostředí sociálních sítích nebo například v poštovních schránkách, nejsou výjimečné. V případě pomoci Ukrajině zaznamenali pokus o zneužití sbírky z platformy znesnáze21 na sociálních sítích, kdy pachatel sdílel své vlastní číslo účtu a zneužil loga a grafiky platformy. Podvodu se dá ale vyhnout a přispět správně.

„Při jakémkoliv darování peněz — ať na pomoc Ukrajině, nemocným dětem, útulku nebo při přírodní katastrofě — je zásadní ověřit si, komu peníze posílám. Pokud vás někdo osloví na ulici, najděte si na internetu danou neziskovou organizaci; na sociálních sítích se nenechte ošálit transparentním účtem, který může založit úplně každý; plaťte přímo na webových stránkách ověřených a důvěryhodných neziskových organizací a platforem, jako jsou znesnáze21, Daruj správně nebo Darujme,“ uzavírá Čestmír Horký.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena