
Oficiální seznam pojistitelů využívající platbu dle kilometrů není k dispozici, a tak se analýza pojišťovny se opírá o informace vydávanými jednotlivými pojistiteli.
Výstup analýzy ve formě seznamu pojistitelů v Evropě a USA s produkty Pay-per-mile je uveden v níže uvedené tabulce. Podobné produkty lze ale nalézt i v dalších zemích. Mezi známější patří pojišťovna Beema v Arabských Emirátech nebo ICICI Lombard v Indii.
Zatímco před dvěma lety byla průkopníkem platby dle kilometrů pouze jediná pojišťovna (americká Metromile – pozn. red.), k letošnímu září zařadilo produkt podle ujetých kilometrů do své nabídky i tradiční „pojišťovácké“ giganty jako Allstate, Nationwide nebo Liberty Mutual. Nový přístup se tak přesouvá od startupů do běžného využití.
„Změna začala ještě před pandemií covid-19, ta ji ale významně urychlila,“ říká Martin Podávka, spoluzakladatel a inovátor Pillow pojišťovny. „Karanténa automaticky přinesla otázku, proč platit stejnou cenu za pojištění, když s autem jezdím méně. Jedinou spravedlivou odpovědí z pohledu spotřebitele je pojištění podle ujetých kilometrů,“ dodává.
Účtování podle stavu
Aby pojišťovna mohla vyúčtovat ujeté kilometry, potřebuje znát jejich aktuální stav. Větší část pojišťoven používá OBD-II port pojištěného vozidla, jenž slouží k diagnostice emisních systémů osobních automobilů.
Zmíněným portem jsou vybavena auta vyrobená po roce 1996. Pojišťovna po sjednání pojištění zašle klientovi zařízení podobné USB flashdisku, které zasune do OBD-II portu. Výhodou tohoto přístupu je automatická komunikace a odesílání dat, např. přes mobilní aplikaci.
A z pohledu pojišťoven také možnost sledovat i jiné parametry než pouhý nájezd. Cena tak může záviset i na stylu jízdy odvozeného ze zrychlování, brždění, zatáčení vozidla nebo i čase a místu, kde vozidlo jezdí. Zároveň tak jde o nevýhodu, na cenu podle způsobu jízdy zatím nejsou klienti připraveni, stejně tak jako na ztrátu části svého soukromí. Další nevýhodou je nutnost zasílat speciální zařízení, což navyšuje náklady na pojištění a neumožňuje vyjet s vozidlem ihned po uzavření pojistné smlouvy.
Fotografie jako alternativa
Z analýzy vyplynulo, že již tři pojišťovny používají k reportování stavu kilometrů jednoduchý systém zaslání fotografie tachometru (přesněji odometru – pozn. red.) klientem. Jde o český vynález, a proto nepřekvapí, že jej používají hned dvě české pojišťovny. Příjemným překvapením ale je, že tento způsob „okopírovala“ i jiná zahraniční pojišťovna.
Jde o Mile Auto, která nabízí pojištění dle kilometrů na americkém trhu například i ve spolupráci se značkou Porsche. Můžeme tak k největším českým vynálezům – kontaktním čočkám, lodnímu šroubu, kostce cukru a slovu robot – přidat i focení tachometru pro účely pojištění dle kilometrů.
„Když jsem se rozhodoval, jak v Česku zavést pojištění dle kilometrů, byla pro mě fotografie jednoznačnou volbou,“ vysvětluje zakladatel a ředitel Pillow pojišťovny Jakub Strnad. A vysvětluje proč: „Základním principem, který (nejen) v pojištění vyznávám, je důvěra. V tomto případě mezi klientem a pojišťovnou. A díky důvěře není třeba žádné sledovací zařízení ve vozidle, ale stačí chytrý mobilní telefon, který už má prakticky každý.“
Příští rok půl milionu klientů
Jednotlivé pojišťovny v Česku nezveřejňují počet pojištěných vozidel s produktem dle ujetých kilometrů. A to nejen v Česku. Celkový počet pojištěných vozidel zahrnuje jak produkt s nájezdem, tak i bez kilometrů, který byl nabízen dříve, nebo jde o flotilové pojištění, jehož cena na kilometrech nezávisí. Zatím.
Spoluzakladatel, hlavní matematik a procesní stratég Pillow pojišťovny Marcel Beno na základě dostupných informací odhadl aktuální počet klientů v Česku s produktem podle kilometrů na čtyři sta tisíc.
„Všechny tři pojišťovny, které na českém trhu produkt nabízejí, rostou v počtu pojištěných vozidel rychleji, než ty ostatní. Vozidel s podprůměrným nájezdem, a tedy s lepší cenou v produktu dle kilometrů, může být v Česku zhruba dva a půl milionu. Hranice půl milionu klientů s pojištěním podle kilometrů bude zcela jistě prolomena příští rok a jeden milion do tří let,“ predikuje.