Vláda zřejmě zastropuje marže pohonných hmot

Názor
Ministerstvo financí navrhuje zastropovat marže čerpacích stanic a distributorů pohonných hmot. Činí tak v reakci na výsledek červencového sledování marží. Ta se v případě benzínu a nafty pohybovala v průměru pro oba druhy pohonných hmot kolem úrovně 5,50 koruny na litr. V lednu a v únoru, tedy před ruskou invazí na Ukrajinu, se marže benzínu pohybovala kolem 2,60 koruny na litr a marže nafty kolem 3,40 koruny za litr.
Zlevňování pohonných hmot v tuzemsku bylo v posledních týdnech poměrně rychlé i v porovnání s poklesem cen ropy na světových trzích a cenou paliv na surovinové burze v Rotterdamu. Ilustrační foto: FAEI.cz

Marže čerpacích stanic začalo ministerstvo sledovat už letos na jaře. Tehdy se poprvé objevily pochybnosti, že si čerpadláři marže nadsazují a zneužívají tak výkyvů na trhu s ropou a velkoobchodně prodávanými palivy, které nastaly v důsledku zmíněné ruské invaze a souvisejících sankčních opatření Západu.

Už ve své první reakci na předběžné výsledky červencového šetření marží tuzemské ministerstvo financí vyjádřilo určité pochybnosti o tom, že marže byly stanovovány přiměřeně. V návaznosti na to začali čerpadláři v obavě ze zastropování marží, jímž vláda pohrozila, své nadměrné zisky až překotným tempem snižovat. Za poslední měsíc tak například benzín zlevnil dle údajů společnosti CCS takřka o nevídaných 6,60 koruny na litr.

PSALI JSME:
Ceny pohonných hmot rychle klesají, čerpadláři „vyfukují marže“

Zlevňování pohonných hmot v tuzemsku bylo totiž v posledních týdnech poměrně rychlé i v porovnání s poklesem cen ropy na světových trzích a v porovnání s poklesem cen paliv na surovinové burze v Rotterdamu. Toto rychlé „vyfukování“ červencových marží však čerpadlářům, příp. distributorům, jak vidno, nakonec podle všeho nebude nic moc platné.

Své marže si totiž čerpadláři v červenci přefoukli tak moc, že je už ani jejich překotné „vyfukování“ nezachrání. Tak moc si namíchli vládu, že i když ta se označuje za středopravou, paradoxně se pravděpodobným zastropováním marží uchýlí k levicovému opatření, na nějž si netroufla ani strana typu ČSSD.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Maďarsku kvůli zastropování cen hrozí nedostatek paliv

Zavřít reklamu ×
  1. Vláda řeší to co nemusí. Ceny benzínu a nafty jsou skoro jako před válkou. Stačí zajet na Tank Ono …..Mnohem větší problém je zemní plyn a elektřina což nikoho z vlády nezajímá!!!

    • Vláda by se měla spíš zamysle na vysokém DPh které jí jde do kapsy z každého litru benzinu a nafty to by pomohlo víc než zastropovat marže

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.