Vlna zdražování jízdného se žene Českem

Českem se žene vlna zdražování jízdného hromadné dopravy. Už v lednu vzrostly ceny dopravy Ústecka, Moravskoslezského kraje či třeba MHD v Liberci. V létě se přidají Praha a Středočeský kraj. Včera totiž pražští radní schválili zdražení jednorázových jízdenek v pražské integrované dopravě, které navrhl Středočeský kraj. Od 1. srpna jízdenka MHD na 30 minut z 24 na 30 korun a 90minutová z 32 na 40 korun.  
Pražští radní schválili zdražení jednorázových jízdenek v pražské integrované dopravě, které navrhl Středočeský kraj. Ilustrační foto: Pixabay.com

V Praze radní většinově jako důvod zdražování uvádějí to, že výnos z jízdného pokrývá náklady jen ze zhruba jedné pětiny. Kvůli pandemii klesají tržby zhruba o třetinu, současně jsou ovšem nižší také náklady. Nicméně zmíněné nízké pokrytí nákladů výnosy víceméně zůstává.

Praze i krajům finančně vzalo peníze loňské zrušení superhrubé mzdy, které znamená snížení daní všem zaměstnancům v ČR. V praxi kvůli tomuto snížení mají Praha i kraje nižší příjem z daní, takže peníze musí získávat jinde. I ve zdražení hromadné dopravy.

Problém je v tom, že zrušení superhrubé mzdy se z definice týkalo pouze zaměstnanců. Ti si tedy dražší jízdné celkem bez problému zaplatí z vyšší čisté mzdy. A ještě budou v plusu. Jde řádové i miliony osob. Naopak podnikatelé, živnostníci, resp. OSVČ, sta tisíce osob, zapláčou. Čelí totiž vyšším cenám jízdného, zatímco jim daň snížena jako zaměstnancům nebyla.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek