
V Praze radní většinově jako důvod zdražování uvádějí to, že výnos z jízdného pokrývá náklady jen ze zhruba jedné pětiny. Kvůli pandemii klesají tržby zhruba o třetinu, současně jsou ovšem nižší také náklady. Nicméně zmíněné nízké pokrytí nákladů výnosy víceméně zůstává.
Praze i krajům finančně vzalo peníze loňské zrušení superhrubé mzdy, které znamená snížení daní všem zaměstnancům v ČR. V praxi kvůli tomuto snížení mají Praha i kraje nižší příjem z daní, takže peníze musí získávat jinde. I ve zdražení hromadné dopravy.
Problém je v tom, že zrušení superhrubé mzdy se z definice týkalo pouze zaměstnanců. Ti si tedy dražší jízdné celkem bez problému zaplatí z vyšší čisté mzdy. A ještě budou v plusu. Jde řádové i miliony osob. Naopak podnikatelé, živnostníci, resp. OSVČ, sta tisíce osob, zapláčou. Čelí totiž vyšším cenám jízdného, zatímco jim daň snížena jako zaměstnancům nebyla.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)