Praha se chystá citelně zvýšit jízdné MHD, Uber se raduje

Názor
Praha se chystá zdražit jízdné v městské hromadné dopravě a parkovné v modrých zónách. Důvodem mají být důsledky pandemie, při které se hlavnímu městu výrazně propadly příjmy z jízdného od turistů. V případě ročního kuponu na MHD by zdražení mohlo být až o padesát procent. Proti navýšení ceny je hnutí ANO, Piráti a Spojené síly chtějí změnu fungování.
Praha se chystá zdražit jízdné v městské hromadné dopravě a parkovné v modrých zónách. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Výnosy pražského dopravního podniku z jízdného se v běžném roce pohybují kolem 4,5 miliardy korun ročně. V roce 2018 to byly 4,6 miliardy. Ještě letos v červnu byl počet cestujících přepravených MHD zhruba jen dvoutřetinový v porovnání se stejným období loňska. Za březen až květen tak ztráta DPP na tržbách z jízdného odpovídá půlmiliardě korun. Tržby z jízdného se tak letos budou pohybovat v pásmu od 3,5 do čtyř miliard korun, pokud ovšem závažně udeří druhá vlna pandemie tak ještě níže.

Tržby za jízdné však v běžných letech představují zhruba čtvrtinu příjmu pražského dopravního podniku. Dlouhodobé projekty typu výstavby metra D tak situace vzniklá v souvislosti s koronavirem neohrozí. I proto, že Hlavní město Praha hospodaří už takřka deset let soustavně přebytkově, takže má vytvořený dostatečný „polštář“ k překonání ekonomických dopadů pandemie, a to i kdyby udeřila její druhá vlna.

PSALI JSME:
Papír je papír. K nové Lítačce si raději schovejte účtenku

Vzhledem k přebytkovému hospodaření posledních let je zarážející, že Praha uvažuje o tak markantním navýšení cen jízdného. Vzestup cen o zhruba padesát procent vzhledem k hospodaření metropole a vzhledem k dopadu koronavirové krize na letošní stav její kasy nemá ekonomické opodstatnění.

Pokud navíc klíčový cíl řady současných vrcholných politiků metropole představuje znatelné omezení automobilové dopravy, je rozhodnutí markantně navýšit jízdné zarážející dvojnásob. Citelné zdražení v souladu se zákonem nabídky a poptávky totiž obecně vede ke dvěma věcem. Zaprvé, ke snížení poptávky, v tomto případě tedy ke snížení zájmu o cestování MHD.

Zadruhé, ke zvýšení zájmu náhražku čili substitut, tedy v tomto případě o cestování zejména prostřednictvím osobní automobilové dopravy, včetně taxi a platforem typu Uberu či Boltu. Využívání automobilové dopravy nahrává navíc citelný pokles cen ropy, a tedy i pohonných hmot, k němuž v důsledku koronavirové krize.

PSALI JSME:
Do práce jezdí autem 40 procent Čechů

Letošní první čtvrtina prázdnin byla pro motoristy, z hlediska ceny pohonných hmot, nejlevnější od roku 2004. V kontextu citelného zlevnění pohonných hmot je úmysl Prahy navýšit jízdné ještě více zarážející. Levnější pohonné hmoty totiž tlumí tlak v oblasti dopravních služeb, jak plyne i z dnešních čísel ČSÚ k červnovému vývoji výrobních cen.

V čase koronavirové krize, kdy mají lidé obecně hlouběji do kapsy a mnozí se bojí, že budou propuštěni, zamýšlí pražští konšelé v nejméně vhodnou dobu dále zatížit jejich peněženky, a omezit tak dále spotřebitelské výdaje v metropoli. Tím podváží ekonomiku Prahy. Kvůli dražšímu jízdnému budou třeba lidé i méně utrácet v restauracích nebo méně navštěvovat hospody, což může druhotně dopadnout do růstu míry nezaměstnanosti v Praze. To vše v době, kdy má za sebou metropole takřka desetileté přebytkové hospodaření.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Čas v pražských zácpách přijde účastníky dopravy ročně na tři miliardy

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Kolik restaurací ve čtvrtek už znovu neotevře?

V České republice bylo podle Českého statistického úřadu ještě koncem loňského roku 135 tisíc pohostinských a stravovacích zařízení. Pro mnohé z nich letošní rok už bohužel byl, anebo ještě bude likvidační. Absenci …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru